Åk 6

F



RELIGION 05b

Lära dig mer om Världsreligionerna.
Kristendom. Islam. Judendom. Hinduism. Buddhism

UPPGIFTER

1.Följ arbetsbladet du fått och se filmerna som finns tilldelade till dig i STUDI.SE.
   Gör Quizzen så gott det går.
2. Gör uppgifterna på denna länk 



Ur Lär 11

  • Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och  rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.

  • Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder.


;:::::::::::::::::::::::::::::::







GEOGRAFI 05b

Syfte
göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor

Lgr 11

  • Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
  • Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.

       • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
  • Eleven kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
  • Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt
  • Eleven har grundläggande kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Lära dig
  • Repetera Europas länder.
  • Repetera Sveriges landskap.
  • Repetera 12 Sveriges största städer.
  • Lära dig några nya namn i världsdelarna. Jämföra världsdelarna med statistiken som finns på Globalas och förklara vad skillnaderna mellan världsdelarna beror på

UPPGIFTER


1.Europas länder

2.Sveriges landskap

3.Sveriges 12 största städer

4.Jämför världsdelar genom att kolla på dessa kartor över världen. 
LÄNK HÄR https://www.globalis.se/Vaerldskartor


Jämför NÅGRA AV DESSA KARTOR  befolkning, mänsklig påverkan, naturkatastrofer-sårbarhet, nederbörd,
regnskog,religion, temperatur, bevarande områden. 


Det gäller alltså att titta på ”färgerna på kartan och läsa infotexten” och skriva lite tex i Afrika är det mycket …….
Det tror jag beror på ….. i Sydamerika är det/beror på ……


5.På denna länk https://www.globalis.se/Statistik kan du jämföra fler saker mellan
dina världsdelar. 

När du tryckt på en rubrik finns där underrubriker, välj NÅGON AV DESSA. 
Sen kan du välja att se resultatet i  stapeldiagram tabell eller kartor

Rubrikerna du kan gå in på är 

Jordbruk och Arealanvändning. (underrubrik = areal, odlingsbar mark mm)
Energi och resurser. (underrubrik = kärnkraft mm)
Fattigdom. (underrubrik = tex mottagen bistånd, slumområden)
Klimat och Miljö. 
Vatten och sanitära förhållanden. 

CLASSROOMKOD FÖR UPPG 4 och 5 =  fkr6qib

..........................................................................

FRIHETSTIDEN ovh GUSTAVIANSKA TIDEN

Se Filmerna
  1. Vad är grejen med Frihetstiden och Gustavianska tiden Se FOM 6.10 min (3min)


2. 3 min om frihets och Gustavianska tiden


3. Lärare om frihetstiden och skiftet = byn förändras tegar till åkermark (6min)

4. 
Lärare uppfinnare 6 min Linne, Celsius, Polhem, Ahlströmmer, Kajsa Varg


5. Elevfilm 14 min…


6. 12 min om allt. En som skall bli so lärare
https://www.youtube.com/watch?v=TDM3QmqHfko

7. Sammanfattningsfilmen om frihetstiden/Gustavianska tiden
https://www.youtube.com/watch?v=0muBh_o4uaQ



LÄROBOK PÅ NÄTET OM DU TAPPAT BORT DIN ARBETSBOK.


Läs den


RELIGION

Åk 6 

Begrepp att lära sig
Vad är religion, Rit, Myt, livsfrågor, ateist, Sekulariserat samhälle. 
Vilka är världsreligionerna + basfakta/jämförelse om två av världsreligionerna.

Uppgifter

1. UPPVÄRMNING. 
Vad kan du om religion sedan tidigare? Vad behöver du träna mer på?
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.

Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR


2. Se denna film igen om du behöver (sett den i helklass). 

Jämförelselänk om religionerna.

3. Lär dig begreppen.
Vad är religion, Rit, Myt, livsfrågor, ateist, Sekulariserat samhälle.  (googla upp)

4. Arbetsboken

5. Jobba med 2 världsreligioner, börja med att välja ut några av frågorna nedan. Målet är att någon skall kunna komma och fråga dig lite om vad tror tex hinduerna på? Vad händer där när man dör? Hur skall man leva som hindu, var finns d i världen?

Grundare – vem, var, varför, hur? 
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm? 
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm? 
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning 
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han 
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra? 
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för? 
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för? 




REKLAM OCH MASSMEDIA









"Förklara och ge exempel"


uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, 
söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,

Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, 

. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. 
Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.
Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier. 


UPPGIFTER

Länk att klistra in svar https://app.classkick.com/#/login/82295T


AAAAA. Reklamfilmer
Se reklamfilmerna nedan. Kommentera/analysera filmerna mha frågorna du fått av Niklas

  1. https://www.youtube.com/watch?v=kjOb23MoAZY
  2. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=c1DOWzyF2NM
  3. https://www.youtube.com/watch?v=HZ3aArrtQdQ
  4. https://www.youtube.com/watch?v=ccNzBhTcehs
  5. https://www.youtube.com/watch?v=-kKVkfbdEWw

.......................................................................


BBBBB. Källkritik om reklam
Denna uppgift gör klass 6b ihop.


...............................................


CCCCC. Bloggerskan Therese Lindgren
Se Therese och amatörbloggen. Gör frågorna nedan



Amatör bloggen


Att fundera kring...
Vad ser man för reklam i de här klippen?
Hur många positiva ord säger Therese om sminkborstarna?
Hur tror ni att Therese tjänar pengar? Tror ni amatörbloggaren tjänar pengar? Hur?
Tror ni att det som sägs i klippet är Therese riktiga åsikt om produkterna? Motivera ditt svar.



................................................................................

Källkritik om reklam i bloggar









DDDDDD.   Leta vloggare/youtubare eller bloggare
Leta efter en/flera som du gillar och som du  tycker står för det hen säger.
Kolla på några inslag/filmer/texter.
Skriv en kort text och motivera varför du tycker att hen står för det hen säger. Klistra in länken till bloggerskan/ bloggaren så att vi alla kan ta del av din reflektion.



EEEE. Photoshop
Titta på de här filmerna där man arbetar med Photoshop. 






Uppgift till Photoshop
Hur ser vi på idealen i reklamen?

Nu har du sett de båda filmerna om Photoshop.
Reflektera över följande frågor:
Tror du att alla bilder verkligen visar hur modeller ser ut?
Blir man lycklig smal? 
Varför tror ni att man retuscherar bilder? Varför kan man inte se ut som man är ? Varför räcker inte smink och fina kläder på modeller?
Vad blir viktigt nu när ni vet att många bilder är retuscherade eller Photoshopade?
Kan ni jämföra er själva med reklambilder? 
Vad är viktigt hos en person?
Hur skulle ni vilja framstå i en reklamfilm?



FFFFF. Leksakskatalog






Uppgift till leksakskatalog.

Bildanalys
Du ska göra en kort bildanalys om bilderna från leksakskatalogen.
Fundera kring följande:

Hur ser man på tjejer och killar?
Vad tänker du när du ser bilderna?
Vad skulle du helst vilja ha på bilderna?


Gruppuppgift
GGGGGGG.Skapa en egen reklamfilm
Skapa en egen reklamfilm i grupper som din lärare delar in er i. En reklam för någon sak eller produkt som ni kommer på. Filma och posta er film här.










Samhällskunskap  Information och kommunikation


Ett kortare avsnitt sid 29-32 i arbetsboken.

Lära sig att förklara/ge exempel.
1.Propaganda
2.Reklam, målgrupp.
3.Information.
4.Källkritik, de 5 källkritiska frågorna 
5.Massmedier, sociala medier
6.Skillnaden på att leva i jordbrukssamhälle, industrisamhälle och dagens 
   informationssamhälle


Åk 6 Geografi


Vad gör du? Geografi. 
Ur läroplanen
Jordytan, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur. 
Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. 
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor. 
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning 
Namn och läge på Sveriges landskap.
Namn och läge på Europas länder och viktiga städer/regioner.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. 



 Vad skall du lära dig?
Förmågor att förklara, jämföra.Resonera.
Geografi?
Vattnets kretslopp? Vad kan du göra för att minska nedsmutsning i "vattnet".
Varför uppstår jordbävningar? 
Vad är växthuseffekten?  Vad kan du göra för att minska växthuseffekten?
Varför har vi olika årstider, Varför är det varmast mitt på jorden?
Vad är hotspots? 
Vad är en topografisk och tematisk karta.





Bedöms.
Arbetsbok. lektioner inlärningstillfälle.


UPPGIFTER
1. Repetera kartkunskap från seterra tryck här.


2. Arbetsboken.

3. Jämför två länder i Europa. Tryck här.
    Hur du skall jämföra se "jämförelsestencil" finns på katedern.

4. Gör Np provet i geografi åk 6. Se länken här 
    Tryck på ämnesprov åk 6 samt delprov A.




Växthuseffekten
Film 1

Film 2 orsaker - konsekvenser









Åk 6 Historia


Vi jobbar med historia. STORMAKTSTIDEN.
Vi ser på förklarande filmer samt jobbar med frågehäfte.

Vad du skall lära dig.
1.     Frågeställningarna nedan
2.     Förmågorna att Förklara (orsaker-konsekvenser), jämföra då och idag

        * Vilken tid läser du om nu, varför heter denna tid så?
        * Jämför kartor över Sverige från år 1600, 1700, 2012. Likheter/skillnader.
        * Hur kan vi veta något om 1600 talet i Sverige, vilka källor finns? Källkritik?
        * Varför krigade Sverige så mycket under denna tid?
        * Varför var vatten/hav/floder "viktigt" på denna tid?
        * Adel, präster, borgare, bönder. Hur levde de på 1600 talet jämför med idag?
        * Berätta om en valfri, kung, drottning? När, var, hur, varför?
        * Häxor. När var hur varför.
      


Filmerna vi ser för dig som e sjuk, eller vill se om dem :-)

Varför blev Sverige en stormakt?

Genomgång 1

Genomgång 2

Genomgång 3

Hur länge sedan var det

Vasaskeppet


Historieätarna

Befolkningen


Film om Svenska soldater

Vilken skada får man av ett skott i magen?

Vad är det viktigaste en soldat bör veta?

Guds arme?

Det blodigaste slaget i Skandinaviens historia.

30 åriga kriget.

Snapphanar

Hur hårt skjuter en kanon + Skeppet Kronan

Massa fakta om stormaktstiden


Historieätarna

Träna begrepp på liber






7a Vt  2017




FRIHETSTIDEN V 20,21,22 LÄMNAS IN 2/5


Begrepp att lära sig.
Frihetstiden Gustavianska tiden/… skillnad mot stormaktstiden
4 stånden i riksdagen ... kvinnorna på 1700 talet, Bellman
Hattar/Mössor, Tryckfrihet, Skiftesreformen, Linne, Polhem, Gustav III, 

Svenska slavar, Cajsa Warg, Ostindiska kompaniet. Industriella revolutionen



Filmer från sli = http://sli.se/apps/sli/?db=3


1.     Sli logga in på ditt konto och kolla 2 10 minuters filmer som heter Frihetstiden del 1 och 2.
Sök på dessa nummer V5048-1   och   V5048-2

2.     Se 17 min film Siden, potatis och mycket mera sök på detta nr V2604

3.     Se 16 min filmen Frihetstiden 2 .Några svenska snillen  sök på detta nr V2733

4.     Se Historieätarna från youtube här  https://www.youtube.com/watch?v=Xis7g9-VRgg

5.     Arbetsbok + läsebok













V 16-19



GÖR:  TVÅ Geografiuppgifter.

          1=  Demografi och Gapminder
          
              2 = Uppgifter till sidan Planeten


Här Är planeten uppgifterna



Du måste logga in genom PUFFIN


Vad du skall lära dig att förklara/resonera om. Vad är det? Hur påverkar det jorden?



1.     Great Acceleration
2.     Globalisering
3.     Akilleshälar ekologiska
4.     Ekologiska fotavtryck
5.     Amazonburgare
6.     40 fotbollsplaner per minut/Grönt guld
7.     Golfströmmen
8.     Tsunamiskydd eller Räkodling

  Bedöms.
  Se bedömningsmatris






1. UPPGIFTER TILL DEMOGRAFI och GAPMINDER 
- Se 2 filmer. Hans Roslings Gapminder samt infofilm
- Arbethäfte till filmerna

- Gapminderuppgift

LÄRBEGREPPEN ATT LÄRA SIG/FÖRKLARA

Migration – Att flytta.
Emigration – Utvandring.
Immigration – Invandring.
Nativitet – Hur många som föds.
Mortalitet – Hur många som dör.
Urbanisering – Flytt in till stad.
Push-effekt – Varför man flyttar från en plats.
Pull-effekt – Varför man flyttar till en plats.
Demografi – Studiet av var folk bor.
- Hur "minskar man befolkningstillväxten

Familjeplanering T.ex

Gratis preventivmedel.
Kampanjer för sterilisering.
Höjt åldern för äktenskap.
Straffbart med mer än ett barn. = Inte särskilt effektivt
  Mest effektiva
Öka folks välstånd så att de kan försörja sig själva.

- Var bor vi människor/varför bor vi där?

Människor bor där de kan  sin försörjning/jobb
Vatten och bördig mark
Industrialismens och handelns betydelse
Väder

- Gapminder. Läsa av och förklara diagram.



BEDÖMS.

Se betygsmatris för arbetsområdet.


2. UPPGIFTER TILL PLANETEN

Du måste logga in genom PUFFIN

http://apps.forskning.se/InfactPlaneten/

Vad du skall lära dig att förklara/resonera om. Vad är det? Hur påverkar det jorden?


1.     Great Acceleration
2.     Globalisering
3.     Akilleshälar ekologiska
4.     Ekologiska fotavtryck
5.     Amazonburgare
6.     40 fotbollsplaner per minut/Grönt guld
7.     Golfströmmen
8.     Tsunamiskydd eller Räkodling

  Bedöms.
  Se bedömningsmatris





V 9-10

V 10
Må 5 min info film.  Öva på resonera om 7 dilemman
Ti 5 min info film.  Uppgift = resonera om något dilemma.
On Se klart Hunger Games. Salsbyte är i ?
Fr  5 min infofilm. Hinger Games uppgift/resonera.
     Fyll i exit ticket. Känner du till etik/moral Kan du resonera mha de 3 modellerna?



VAD DU GÖR

Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”. Arbetsområdet kommer tillbaka i åk 8 och i åk 9. Nu i åk 7 är att du skall ”ha hört begreppen och känna till begreppen”.

Du skall lära dig att;

* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.
* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån                filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.

Bedömning





 







Exit ticket 1




Exit ticket 2






Exit ticket 3 
Gjord med Padlet





GREKLAND



Mål:
Kunna beskriva det antika Greklands uppgång och fall.
Kunna beskriva hur demokrati utvecklas och jämföra med idag.
Kunna berätta om vardagslivet  i det antika Grekland och jämföra med Sverige idag.
Kunna några källkritiska begrepp och resonera kring historia med hjälp av historiska källor.
Kunna beskriva arvet från Antiken och ge exempel hur man ser arvet i vårt moderna samhälle.

Begrepp att förklara.
Varför läser du om Grekland, Antiken, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, Zeus, 
Fakta om 2 gudar, Vad finns kvar i Falkenberg idag från antika Grekland, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. Hellenism. Källors trovärdighet.


Förmågor du tränar

* Tolka, diskutera och analysera bilder
* Förstå det du läser
* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den 
   tiden.
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen



Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.




a. 3 min film finns här.   

 När var Antiken, Vad var Antiken,  Vilka 3 saker gjorde att  
 Grekerna kände sig som ett folk?

b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.

Varför enades ej alla småstater till ett land, Polis betyder, 
Varför reste grekerna ut på haven, Varför skall du känna till något om Grekland/Antiken, Vad betyder demokrati, direktdemokrati/representativ demokrati?

c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.

Vad berättar han om på vad hände under Grekiska antiken, 
Vad berättar han om vad som hände under den klassisk tiden,  Jämför städerna Aten/Sparta.

d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.

Vem var Zeus,  Zeus gömdes i en grotta/varför, 
Vad gjorde Zeus när han blev stor, vad gjorde han med sina barn, varför huvudvärk, vad har Zeus med Olympiad att göra.



Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer

Hur var det att vara kvinna/man på den tiden jämfört med idag.



e. Se filmen på 4 minuter som finns här.

Teater, Skene, Orchestra, Homeros, Hur byggs en Film upp (Grekerna som" kom på" detta)



Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan 
Kan fungera dåligt i paddan




UPPGIFT 2 Fördjupa dig i ett område Se stencil



.................................................................................

Vt 2016

tpm8grv = classroom


Att söka svar och ställa frågor! 

Var kommer vi ifrån? Vad händer när vi dör? Hur skapades jorden? Många är de frågor som människor ställt sig genom hela mänsklighetens historia. Några menar att vi kan finna svaren utifrån vår tro. Du känner till  de fem stora världsreligionerna, Kristendom, Judendom, Islam, Hinduism och Buddhism Religioner som påverkar miljarder människors dagliga liv runt om vår värld. 

Det vi ska läsa om nu handlar om sekter och olika livsåskådningar, hur man beskriver och tolkar livet. 
Några sekter och livsåskådningar  kan påverkar dess medlemmar på ett negativt och skadligt sätt. Det är lätt om man är osäker, söker en identitet och en gemenskap att dras in i olika religiösa sekter, sekter som kan vara oerhört farliga att vara en del av
Några livsåskådningar fokuserar på tro, hopp och kärlek, precis som de stora religionerna gör. Men som alltid så handlar det om att kritiskt kunna värdera, reflektera och avgöra olika åskådningars ursprung och syfte.

Gå inte  ut i världen och söker ett svar - gå ut i världen, ställer frågor och kritiskt värderar alla de svar du kommer få på din resa genom livet  (från 


Mål
Förklara nya begrepp. 
Presentera och jämföra din sekt med en världsreligion.
Reflektera över din och andras identitet.

ateism, sekularisering, identitet, existentiella frågor, livsåskådning, Vad är en kyrka/ny religiös rörelse (sekt) och hur känner man igen en kyrka/ny religiös rörelse (sekt).

Vad är en livsåskådning och hur ser din livsåskådning ut?

Att utveckla din förmåga att reflektera över din och andras identitet. (gör du i bilduppgiften och i svaren till Mean Girls)
.................

Uppgifter.
1. Välj en sekt och berätta om den utifrån hjälpfrågorna. All text skriver du i google classrom. Gör därefter en presentation på delar av din text i keynote/powerpoint/pages/Ibook/tellegami eller annat appverktyg.
2.  Jämför din sekt med en av världsreligionerna, se jämförelsestencil.
3.  Förklara begreppen i classroom. 
4.  Gör bilduppgiften.
............................................



 1.   Välj en sekt/religion.
         Några förslag hät nedan.... går att Googla fram fler

Moon rörelsen, Spiritualism, Amish, Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family). Humanist. Ekosofist

ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 
 (X obligatorisk)

a,Grundare             – vem, var, är, hur? 
b,Gudstjänstlokal    – hur ser den ut, vad heter den, vem leder 
                                gudstjänst mm? 
c, Helig dag/speciell mat   – är någon dag extra viktig, 
                                        helig/varför viktig? Speciell mat?
d,Heliga skrifter     – vad läser de, hur, varför, ? 
e,Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i 
                                      vilken omfattning 
f,Gud/gudar         – vem är Gud, hurdan är hen 
g,Viktiga regler     – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad 
                        måste man göra/får inte göra? 
h,Kvinna/man     – hur jämställt är det, kvinnans ”värde samma     
                         som mannens”.
i,Mål med livet   – vad händer när man dör? 
jMeningen med livet
k,Symboler/tecken            – vilka viktiga symboler finns och vad 
                                          står de för? 
l,Heliga byggnad/plats – vilka heliga platser finns och vad står de 
                                   för? 
nX Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
oX Vad tycker du om din sekts tankar? Bra dåliga ..motivera 
                                                       svaret.

............................

2.JÄMFÖR din sekt med en Världsreligion.

                          Sekt                                 Världsreligion

Grundare

Finns i länderna

Helig skrift

Byggnader

Präst eller?

Tecken/symbol

Mat

Ritualer

Kvinnosyn

Konflikt

Efter döden


 .........................................

3.Förklara begreppen


ateism, sekularisering, rit, myt.
identitet, existentiella frågor, livsåskådning, 
Vad är en kyrka/ny religiös rörelse (sekt) och hur känner man igen en kyrka/ny religiös rörelse (sekt).

Vad är en livsåskådning och hur ser din livsåskådning ut?

..................................


4.Bilduppgift

a.  Se på filmklippet. Vem är du ?

            sli.se/r/rxpD


b.  Diskuterar identitet utifrån filmen. Vad menar de, vad har du för identitet och varför har du den?

c.   Uppgift: Religion och identitet
Varför söker sig människor till en religion/kyrka/sekt och hur påverka det en människas identitet.   

Gör en en bild om fördelarna med en religion,
Gör en en bild om hur religionen kan ha negativa konsekvenser 
Gör en bild som berättar vad som påverkat dig och din identitet, vem är du?




Vad gör 7a ? 
Lite om Usas historia.

UPPGIFT.
Se på filmerna under revolution sen om din revolution. 
Läs om din revolution. Se SOS 3.
Berätta förklara vad revolutionen innebar tex  om 
när, var, varför, hur, följder, påverkan på Sverige?


Revolution.

Se film ett här
Se film två här

Amerikanska Revolutionen.
Se film ett här
Se film två här


Se film tre här



Vad gör 7a ? Geografi. 




Vad skall du lära dig? 
Alltid i So = Du har begrepp/svåra ord som du skall ”förklara” = jämföra, se orsaker och konsekvenser, reflektera över,



Just nu 

 1. Rita upp Usa och sätta ut 20 egna platser (tex stad, berg, sjö, flod, företag, kändisar) 


2. Förklara ”so orden” a.Geografi, b.topografisk/tematisk karta, c.klimatzoner 

       d.vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor

3.Jämföra en valfri delstat i Usa med Halland





Hur bedöms du? Se matris i sal Medusa/Selma



Läroplanens fina ord.



Ge  7-9 
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi



Ge  7-9 
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor



Uppgifter

Vitt häftet = karta

Gult/Grönt karthäfte

Orange = So orden + delstat

Usa kartan = sätt ut 20 egna platser

FACIT FINNS PÅ DENNA LÄNK











................................................................................................................................................................... 

FRÅN TIDIGARE LÄSÅR


OLD STUFF



v 7

Du jobbar med geografi. Avsnitt världsdelar och sårbara platser.
De första 2 uppgifter är old school dvs papper/penna/kartbok :-)

Initrofilm se här

Att göra
1. Kartuppgifter till din världsdel. Finns klassrummet
2. Häftet sårbara platser. Finns i klassrummet.
3. Göra. Del A på nat prov. obs sidorna 2,3,10,11,12,13,14,22-29

   Prov finns här




...........................................




Uppgift 1

Gör klart Romariket. Stencil som visar begrepp och förmågor :-)

Då böckerna ofta e utlånade finns även denna Geografi uppgift :-)


Åk 8 Repetition Geografi


Vi  repeterar hur man använder en Atlas-Kartbok, olika begrepp och kartor.

1    1. Gå in på denna länk. Frågesport – Hjärngympa. 
          Gör uppgiften Eu länder/Eu flaggor

2. Se bild ihop med Niclas. här e den 

3. Se Repetitionsfilmer ihop här e de. Film omKlimatzoner
                                              Mera film omKlimat och Klimatzoner

4. Gör uppgifterna till klimatzoner. Finns på Katedern = Uppg1.


5. Se denna film om vegetationszoner. Film – Vegetationszoner

 6.Beskriv med hjälp av kartboken och Internet två valfria länder ur 
   olika klimatzoner, vilka likheter och skillnader finns och vad 
   beror dessa likheter och skillnader på.

1. Dess befolkningsmängd
2. Klimatzon och naturtyper
3. Vad produceras och odlas i de olika länderna
4. Jämför länderna. Vad finns det för likheter? Vad finns det för skillnader?







NOBEL


Syfte
Hi Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande. Detta innebär en insikt om att det förflutna präglar vår syn på nutiden och därmed uppfattningen om framtiden.
H använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,händelser,gestalter

 SH söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet

Centrali innehåll 
Hi • Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
SH Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.



UPPGIFTER A;B;C


A. 10 frågor om Alfred Nobel

UPPGIFT KRING NOBELDAGEN 
Så här mitt i vintertid och julstök smyger sig en festlighet av helt annat slag in bland pepparkaksbakande, julkklappsrim och luciatåg - nämligen Nobelprisutdelningen. Din uppgift blir nu att lära dig lite mer om detta evenemang och bakgrunden till densamma.

1. När levde Alfred Nobel?
2. Varför delas Nobelprisen ut?
3. Vilken anses väl ändå vara Nobels främsta uppfinning?
4. När firas Nobeldagen och varför just den dagen?
5. Inom vilka områden delas Nobelpris ut?
6. Vem utser pristagare av litteraturpriset?
7. Vilket år delades Nobelprisen ut för första gången?
8. Hur stor är prissumman?

9. Vad har Karolinska Institutet med Nobelprisen att göra?

10. Var delas Nobels fredspris ut?
B.  OM FESTEN
 Kolla länkarna och berätta LITE INTRESSANT FAKTA OM FESTEN MATEN KLÄDERNA


Vem sitter var på nobelfesten

Glas diskning linne om man vill bli bjuden mm


Nobelfestklänning

Vilket parti får ej komma

Alla menyer nobelmat


C: JÄMFÖRELSE DÅ OCH NU

ämförelse hur Alfred Nobel hade det jämfört med hur du har det

Bodde i sverige världen då…ullared…
Medellivslängd …varför olika …
Mat som fanns då …. idag …. matproblem då och idag
På förstasidan i tidningen 1900 skulle det kunna stå …motivera
Hade du haft på dig för kläder då …
Skolämnen då
En dag i Sverige då för ett barn kvinna man …..
Finns det några källor böckerna från denna tid eller från tidningsframsidorna
 en länk med bilder från förr










ROMARIKET

Faktatexter
  • Internet
Allmänt om Romarriket här,

Kejsar Hadrianus (tre delar), här, Kejsar Tiberius här, kejsar Julius Caesar här och här

Staden Rom, hur man levde och hur det såg ut, här.

Fakta om den romerska armén, här

De romerska baden, en bra inblick i hur vardagslivet fungerade. Här

Romarnas mat, vad man åt. Här

Fakta om Colosseum. Härhär och här

Arbete och vardag i antikens Rom. Här

Om staden Kartago. Här

Om staden Pompeij (innan den begravdes i ett vulkanutbrott). Här

Arvet från antikens Grekland och Rom. Här














Första arbetsområdet är Lag och rätt. 

Vad gör du?
Varför?
Hur?
Vad skall du lära dig. Mål Centrala begerp



UPPGIFTER
Tavelprat/diskussion om brott, från brott till häktning, olika påföljder, personer i en domstol.
Statistikkoll på brå;s hemsida
Infofilmer
Film 1om misshandel se här
Film 2 om internettrakaserier se här
Film 3 om brott i grupp  se här
Film 4 om sexualbrott se här
Film 5 14 min lång sammanfattning om allt vi pratat om ...seg men tar upp typ allt se här
Bokuppgifter
Internetuppgifter nedan, finns också i google classroom ... kod h5rieix

1. Hur mycket vet du om vad som händer efter ett brott?


Läs och svara på frågorna. Hur många poäng får du? Om du vill får du gärna gå igenom fallet flera gånger för att få ett bättre resultat.

Mitt resultat: 

_________________________________________


2. Statistik. Svara på frågorna.


  • Ungefär hur många brott anmäldes i Sverige 2013?


  • Vilka är de tre vanligaste brotten?


  • Hur stor andel av brotten begås av män?


  • Hur många döms som skyldiga till brott varje år?


  • Hur många brott begås av människor med utländsk bakgrund respektive dem som är födda i Sverige?


  • Vilka brott är typiska ungdomsbrott?


Är det ett brott om man hotar någon för att han eller hon inte ska anmäla brottet?



3. Titta på filmen: Påföljden Ungdomstjänst.

Skriv sedan ner tre saker som hon säger som du inte visste förut.

Ungdomstjänst (klicka på fjärde fliken)


Skriv ner tre saker här under:

  •  



  •  

 4. Följ berättelsen och svara på frågorna. Gör också testet i slutet av berättelsen. Hur många poäng får du?





Mitt resultat: 

 5. Följ berättelsen Brottsfallet och testa dina kunskaper om rättsväsendet.

Hur många poäng får du?



Mitt resultat: 

6. Varför begår ungdomar brott och vem blir kriminell? Titta på filmen och skriv ned förklaringen som professorn ger. Vad tänker du om det han säger?

Professorn(klicka på filmen uppe till höger)


Professorns förklaring:



Mina tankar:

7. Förklara orden: Nu kan du förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i Sverige. Nu följer ett antal ord som du ska förklara. Det är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del av orden redan annars kan du få hjälp av ordlistan.


Straffmyndig


Åklagare


Anhålla


Förhör


Frihetsberövas


Häktning


Tingsrätt


Domare


Vittne


Åtal


Hovrätt


Bevis


Nämndemän


Advokat


Tilltalad


Målsägande


Påföljd


Ungdomsvård


Dagsböter












Ny So Termin Vt 2015 :-)



V 11 till efter Praon. EKONOMI. PROV v 17

Må,ti,on 
Arbetsområde Ekonomi
8c jobba med bokfrågor bok A och Bok B
Se info film samt köpa aktier.

Vi jobbar Old School dvs tavelprat å bokfrågor å infofilm i helklass. 
Penna å papper ;-)
Bra att kunna lapp + vad som kommer på provet/vad du skall lära dig står på bokfrågorna

FILMHJÄLP


Dina pengar

Samhällets pengar

utbud efterfråga jämnviktspris



Vad är en aktie


Eko kretslopp


Produktionsfaktorer

Vad är BNP

länk ett



Mål
Ekonomiska begrepp 8c jobbat med, försök att förklara dem.

29/4
Ekonomi, ekonomisk balans, budget/budgetuppställning, samhällets kostnad för dig, bruttolön, nettolön, disponibel inkomst, inkomst skatt, statlig skatt/kommunal skatt, deklaration, ränta, amotera, kronofogde.
Vilka ”saker” kostar mest  på Apelskolan, hur får Apelskolan in pengar. 
Varifrån får kommunen sina inkomster, vart går kommunens pengar dvs utgifterna.
…………………………………………………………..
6/5
Vad är BNP och Bnp per capita. Vad har man BNP till/hur kan Bnp ”bli fel” om man jämför olika länder.
Inflation, Priset på en vara sägns bero på 2 saker, vilka då/hur då.
Marknad, fri konkurrens, monopol, kartell,
3 ekonomiska system
Sambandet mellan pengars flöde mellan hushåll, företag, banker, staten = det ekonomiska kretsloppet
Hög/lågkonjunktur.
…………………………



v 9 Sportlovet slut.... Äntligen ;-)
Må     Prov tebax + melodifestivaluppgift.
Ti/On  Minoritetsuppgift

Vi börjar med andra världskriget.
Här är de ord/begrepp du skall kunna när vi är klara.


Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder. nazism/Hitler, svastika/hakkors, 
antisemitism, förintelsen kristallnatten, koncentrationsläger, getton, Davidsstjärnan 
fascism  Pearl Harbor,  Atombomb,Dagen D, kamikazepilot piloter Mussolini,Churchill
neutralitet, ransonering, permitenttrafiken/Sverige under andra världskriget, Raul Wallenberg 




V 4 DEL ETT FÖRINTELSEN

1a. Kolla på dessa tre länkar/filmer, berätta vad de handlar om? 
    

Länk två
Länk tre

1b. Webbla upp och förklara vad dessa ord betyder.
      antisemitism, förintelsen, kristallnatten, 
       koncentrationsläger, getto, Davidsstjärnan 

2. Läs boken om en överlevare dvs en som överlevde 
    koncentrationslägren. Svara på frågorna till boken

Maila in dina svar från boken samt från filmerna dvs från uppg 1b/2



V 5 DEL TVÅ ANDRA VÄRLDSKRIGET. ORSAKER FÖRLOPP FÖLJDER


1. Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.

Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?
Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?



 Se Filmen  HÄR om Förloppet. 
 Svara på orden nedan och skicka in dina svar.

Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? 
Krigslyckan vänder? Dagen D?
Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?


VECKA 6 DEL 3

Kolla igenom presentationen nedan och se vad orden betyder.


Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?
Kolonier avvecklas? Kalla kriget?




5. Se dessa två filmer om Sverige under andra världskriget. Film 1  Film 2
Svara på frågorna till filmerna här under.

Lär dig om folkhemmet? Finska kriget? Hjälp till Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?
1945-70? Miljonprogrammet? Barnbidrag?











Höstterminen 2014 8c

V 43-49 (44 lov)
Läxprov Onsdag 3/12

FÖRSTA VÄRLDSKRIGET

1. Se på dessa två filmer. Film 1   Film 2  Berätta därefter om några orsaker till första världskriget.

Hemuppgift tis 21/10. 
Se film 2 här ovan och berätta om 3 orsaker till första världskriget för någon där hemma, be dem om en påskrift att du har förklarat orsakerna och ta med åter till skolan.


2. Se på Film 3.
Vad var skyttegravskriget/på västfronten intet nytt för något?

3. Se två av dessa filmer. Berätta vad de handlar om och hur första världskriget påverkar "vanligt folk".

    Film A
    Film B
    Film C
    Film D
    Film E
    Film F
    Film G
    Film H

4. Välj ut 5 bilder och berätta om dem. Bilderna finns här

5. Kolla på presentationen. Förklara allians, nationalism, kamp om kolonier, upprustning, skottet i Sarajevo, freden, konsekvenser.
        


















V 42
Må Pluggtid 
Ti Prov om Valet 2014
On Börja på första världskriget

V41
2 so lektioner försvinner pga droginfo
Måndag gör klart "alla valsaker"

V 40 
Världens Barn

I helgen som gick startade riksinsamlingen Världens Barn. Den genomförs av Radiohjälpen tillsammans med 20 andra hjälporganisationer, Sveriges Television, Sveriges Radio och 45 000 frivilliga. Under några höstveckor arbetar för att världens ska få en bättre chans i livet

UPPGIFT
1.Se bildspel på länken HÄR
Vad visar. Bildspelet?

2.Välj ut TVÅ projekt på länken  HÄR Förklara vad dessa projekt innebäroch varför skall det skänkas pengar hit?

3.Jämför Sverige med de länder du hade i fråga två. Likheter skillnader ... använd dessa LÄNKAR   ETT och TVÅ.               Kolla på dels länderna i sig själva storlek mm dels hur folket har
det i landet. hur länge de lever, utbildning, läskunnighet, födda barn, sjukdomar, valdeltagande.

4. Kolla denna LÄNK . Vad är Radiohjälpens uppdrag, hur används deras pengar, hur är deras historia/vilket var deras första uppdrag att samla in pengar till? Insamlade medel/Hur samlas pengarna in?

Tisd/Onsdag


KÄLLKRITISKA BEGREPP
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant?  För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens                                          vinklad
objektiv                                          äkta
förstahandskälla                              tolkning
andrahandskälla                              trovärdig
perspektiv                                       skriven
tidskriteriet                                     tryckt
syfte                                              muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar 



V 36-39

Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige. 
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige, kommunstyrelse, utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition, myndigheter


Må Se film 5 
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
Ti Se film 6  Gör Uppg Valaffischers budskap = kolla affischer i Ullared samt på denna länk 

On Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati


V35

Förra veckan såg du en film, nu två andra.
Film 1
Film 2 Må 25/8
Film 3 Ti 26/8
Film 4 On 27/8


Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)



v 34 
  1. Gå in på www.allavaljare.nu 

1. Lyssna/läs 3 av nyheterna. Vad handlar de om, (vad,var,varför)

2. Lyssna/läs se bildspelen under att rösta. 
    Förklara.Hur röstar man? Vem får rösta

3. Lyssna/läs under mer om att rösta.
    Förklara. Är alla röster lika mycket värda?
    Tvingas man att rösta?
    Hur kan man veta att det man röstar på är hemligt?

4. Lyssna/läs under val i Sverige.
    När är det val? Vad är det vi väljer politiker till?
    Hur ofta är det val i Sverige?

5. Lyssna/läs under viktiga frågor i valet.
    Välj ut 4 frågor tex försvar .... läs lyssna vad det står om försvar.. 
    kommentera vad, var, vad, vem, varför? 
    Gör likadant med 3 andra frågor.

6. Läs/lyssna under partierna. Skriv fakta om 3 av partierna.

7.Läs/lyssna under Fråga politikerna ... under läs politikernas svar.
   Välj ut 3 frågor. Kommentera. Vad, var, vem, när, hur, varför

8. Gå in under Filmer och bildspel. 
    Sen under andra filmer och bildspel.
    a,Se filmen så går det till att rösta. Något du inte visste innan?
    b, Varför pratar politikerna så krångligt, ja vad säger Fredrik.



.................................................................................

Ny termin VT 2014


V 11- 18
8c påbörjar temat världskrigens tid

Första världskriget


1 lyssna/se på dessa härliga 9 länkar.


2. Gör de 2 uppgifterna som finns längst ned.

8 länkar till info
1. http://www.youtube.com/watch?v=uTowaKJ80DY

2. http://www.youtube.com/watch?v=a1vgrq0Fbro

3. http://www.youtube.com/watch?v=PNoBsXrhaCA

4. http://www.youtube.com/watch?v=YCRRS_MqcVQ

5. Textlänk om orsaker förlopp följder
    http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/forsta-varldskriget#

5. Kartor till första världskriget
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Atlas_of_World_War_I?uselang=sv

6. Text att lyssna på om första världskriget i Digilär. Första världskriget ligger under historia och avsnittet Världshistorien sedan hundra år tillbaka.

     http://digilär.se/so-biblioteket/?action=logout

    Du kommer väl ihåg ditt inlogg ;-)

7.Text om första världskriget
      http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/forsta-varldskriget#













V 10
Du som ej skickat in digilär gör så.
Vi startar arbetsområdet världskrigens tid. 

V 9 Må/ti Gör klart digilär uppgiften. Skicka in på Torsdag

V 3-7
8c jobbar med några av övningarna till Friends och UNHCR;s arbetsmaterial Hej Sverige. Se länken här.
8c läser om ensamkommande flyktingbarn, ser filmen krigsduvor, samt diskuterar i grupper.
Jobbar med digilär  sh avsnittet Individer och gemenskap.
Lyssna/läs text svara på frågorna och gör Quizzen.

Mål från kursplaner.
Historiska berättelser med skildringar av människors upplevelser av förtryck (HI)
Immigration och segregation i samhället (Sh)
Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen (Sh)
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen.
 
 

..............................................................................................................


Ny termin ht 2013



v 49/50
Slutspurt.
v 49 må ti to Gör klart ekonomin
V 50 Må pluggtid ti = ekonomiprov

V 46/47/48



Ekonomiuppgifter

Fixa uppgifterna, kunskapskoll 5/12

Berätta kort om pengarnas historia. Se filmen på länken  
   först. Länk

2. Gå in på Studi.se
   Logga in gör en av ekonomiuppgifterna. 
   EKONOMI BAS = som matte A

3. Gör uppgifterna till gul och blå bok finns i sal Medusa
4. Gör uppgifterna Priset på en vara, finns i sal Medusa


V 45 
Må, Ti, On
* Anmäl dig på studi.se på denna länk
* Gör klart de 2 I-Ulanndsuppgifterna dels till kartboken dels till 
   filmfrågorna SE V 40-42
* Skriv klart och lämna in uppgifterna till Mean Girls


V 44 Höstlov

V 43
Niclas ledig må,ti
Vikarie

F npdf from Nic_67


v 40-42
8c jobbar med I-U landsuppgifter
Uppgifterna till kartbok och internet ligger i sal Medusa.

Klar med kartboken, gör dessa uppg.
1. Spela spelet ..Handla för 1,25 dollar finns på denna länk

2. Varför får inte alla äta sig mätta på jorden? 
    Läs igenom texten och se de 4 filmklippen och förklara se  
    länken här

3. Se de 3 filmerna och läs texten på länken här.
    Varför finns fattigdom? Vad säger de på filmen om fattigdom?
    Vad krävs för att utrota fattigdom?  
    Se filmen milleniemålet .. vad är detta för mål?
    Vad säger Hans Rosling om barnadödligheten, se filmen?

4. Använd länken här för att besvara frågorna nedan.
    Att ta sig ur fattigdom.
    Se filmen ljusets mödrar, vad berättar denna film?
    Nästa film handlar om fattigdomscirkeln, vad är det?
    Film 3 handlar om mikrolån, se och förklara vad det är.
    Film 4 gillar inte mikrolån, varför?
    Sista filmen på denna sida, vad vill den berätta?


5. Se filmen på länken här. Ibland tar det lite tid innan pratat börjar. 
    Du kan trycka på rutorna under diagrammet så kommer text 
    fram.
    Har världen blivit bättre? 

6. Registrera dig på länken mot alla odds här och spela spelet.






V 39
 3 lektioner att bli klar och lämna in uppgifterna
* Blogg
* Årtal
* Tidslinjen



v 37
Göra en tidslinje i programmet  Tiki-Toki.

Välj ämne från stencilen centralt innehåll historia åk 7-9, 
(stencilen finns på skrivbordet sal Medusa)
 Länk till sida där läroplanen finns
http://www.pedagogstockholm.se/lgr11-laroplan-for-grundskolan/




Förklara ämnet i text, bild, filmklipp på tidslinjen.

När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.  








........................Old stuff vt 2013







To do v 19/20/21

Tid 
v 19 Må Ti On 
v 20 Må On
v 21 Må Ti Läxprov på religionsuppgift

Uppgifter

a. Gör klart din Voicethread och skicka in
b. Kolla centralt innehåll Religion. Välj ut 3 rubriker att 
    jobba med/förklara/jämföra samt visa källorna till.

VOICETHREADARBETEN ATT KOMMENTERA












v 15-18 PRAOVECKOR


Första Uppvisning 6/5 :-)

Må/Ti 
Registrera dig på voicethread.
Sök upp fakta/förklaringar om ditt energiord. 
Skriv på din voicethreadpresentation. 
OBS tänk på vems bilder du använder, upphovsrätt
Fr Åka till RINGHALS.

2 länkar om hur du gör för att skapa Voicethred kono.



Börja 3.25 in i filmen.





V 14


8c har fått 5  min på sig att tänka ut en förklaring till  några slumpvis utlottade ord om andra världskriget. 

Programmet explain everything kommer vi att använda senare i ett större arbetsområde.
8c;s TEST videos kan se ut så här.



























Felicia E
Felicia H
Robin
Sam
Emil
Jonas
Samuel
Alex
Gabriel
Jacob
Justin
Jonathan
Köhlermannen
Lena
Matilda


V 10/11/12/13

V 11 Må Se förintelsefilmerna/ Läs förintelseboken,
         Ti/On Se föreläsningarna här nedan, förklara orden
V 12  Må,Ti,On Se föreläsningarna här nedan, förklara orden
v  13 Må,Ti Akuthjälp med orden + pluggtid
         ONSDAG 27/3 LÄXPROV + LÄMNA IN





Vi börjar med förintelsen och andra världskriget.
Vad du skall lära dig är
Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder. nazism/Hitler, svastika/hakkors antisemitism, fascism Stortyskland, lebensraum, dolkstötslegenden, Pearl Harbor,  Atombomb,supermakter, förintelsen kristallnatten, koncentrationsläger, getton, Davidsstjärnan, neutralitet, ransonering, permitenttrafiken/Sverige under andra världskriget, Dagen D, kamikazepilot piloter Mussolini, Churchill, 
Raul Wallenberg,

1. Se på de 2 länkarna här under


2. Läs bok 1 och bok 2.
Böckerna ligger på skrivbordet i sal Afrodite, de handlar om överlevare dvs personer som överlevde fångenskapen i koncentrationsläger.

3. Kolla igenom de 4 länkarna här under. 

Lite hjälp om andra världskriget


2.b ppt andra_varldskriget_orsaker from Nic_67







Lärare Joakim Wendell förklarar.

http://www.youtube.com/watch?v=fE7Q9Gf80Lg


http://www.youtube.com/watch?v=iOhXlkXEMLQ





V9

Må/ti
Se filmen Die Welle
To Läsa ur bok 1


Vt 2013 Första världskriget

1 lyssna/se på dessa härliga 9 länkar.
2. Gör de 2 uppgifterna som finns längst ned.


9 länkar till info
1. http://www.youtube.com/watch?v=uTowaKJ80DY

2.http://www.youtube.com/watch?v=0vaRWhADXwU Se första 8 min

3. http://www.youtube.com/watch?v=a1vgrq0Fbro

4. Key Note




5. http://www.youtube.com/watch?v=PNoBsXrhaCA

6. http://www.youtube.com/watch?v=YCRRS_MqcVQ

7. Textlänk om orsaker förlopp följder
    http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/forsta-varldskriget#

8. Kartor till första världskriget
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Atlas_of_World_War_I?uselang=sv

9. Bilder och text att lyssna på om första världskriget.
    Lyssna på 1,2,3,5,7,8,10,11,12,13,14,15,16,20,21,24,26
     http://digilär.se/so-biblioteket/?action=logout
     Logga in gör du genom att använda.  hemanvändare och kejsaren

10.Text om första världskriget
      http://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/forsta-varldskriget#


UPPGIFTER








Sista uppgiften för terminen V 50/51

Gå in på länken nedan.

Logga in med 

ANVÄNDARNAMN = hemanvändare 

LÖSEN = kejsaren

Uppgift. Gå in under fliken Historiebiblioteket ...välj bildberättelser .... Leta upp berättelsen USA fram till 1914....går att söka


Titta/läs lyssna på bilderna 1,2,4,8,14,15,18,19,28,36,37,38
Gör en förklarande KEYNOTE där du berättar med egna ord om vad som händer på bilderna/Usa.
LÄNK


......................................................................................................................................

V 48-49

v 48 3 lektioner
v 49 Läxprov tisdag 4/12 = En fråga. Vad har du lärt dig för något nytt om din religion? 
                                           Försök att förklara/jämföra med kristendom + ha egna åsikter.


RELIGIONS UPPGIFTEN
(alla uppgifter finns i 2 varianter, jämför med mattebokens uppgifter i rött/blått = so inringat = blått)

1. Förklara begreppen = So glosorna
2. Välj en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den, 
    vad tror de på? (Ta hjälp av frågorna nedan)
3. Gör en Quizz om din "religion".
   Förslag på sidor att göra frågesporter på.




....................................................................................................

BEGREPP ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.

Välj en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom, Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom

OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT

http://www.religion.nu

http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter


ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 
 (X obligatorisk)

Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, 
vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.

V 45

Måndag
 Gör uppgiften som ligger på din bänk. En rundresa i Nordamerika. Lämna in.

 Tisdag

   Här kan du klicka på de olika delstaterna och se hur valet gick.

   http://www.gp.se/nyheter/varlden/valetusa2012/valgrafikusa2012

    Lyssna på några nyhetsinslag om Valet i Usa från länkarna nedan eller sök bättre lyssnarlänkar själv.
    När du lyssnat skriv ned och förklara vad det är du lyssnat på. Ta hjälp av journalistfrågorna
    
    Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
    Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
    Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?       

    LÄNKAR ATT LYSSNA PÅ


    http://www.dn.se/nyheter/usa-valet-2012  Så ser opinionen ut ....

3. Kate Perry. Vem av presidenterna stödjer hon? Snygg klänning? Scrolla ned på sidan.





V 44

Höstlov

V 43

Kolla att du har klart.
Delstaten i Usa .... Check
Frågorna i blå bok om Usas historia ...Check
Din lilla egna fördjupning om "något" från Usa ... Check
Läxprovet om Usa ....Check
Uppgifterna om presidentvalet i Usa .... Check

Klar med allez?
Egna valfria arbetet som du gör om du e klar "för snabbt".
Testa en Gymnasieuppgift i Historia.

V 42

Gör klart uppgifterna om VALET I USA. Maila in svaren via Fc på torsdag 18/10

V 41

Må Allt klart till läxprovet på Onsdag? Frågorna se v 39-40
      Valet i Usa uppgifter. Se nedan
On LEKTIONEN BÖRJAR 10.10 Niclas e på möte.
      Läxprov + skicka in svaren på dina Usa frågor till blå bok och din egna fördjupning.
To Vikarie Caroline. Niclas på kurs. Jobba med Usa Valet frågorna.


Uppgifter

  1. Vad menas med The Winner takes it all?
  2. Vad är swing states och varför är de så viktiga?



3. Kolla runt på nyheterna på sidan nedan. Välj ut en nyhet. Läs och förklara den.
Ta hjälp av frågorna Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?

Vad menar de med att personen är viktigare än partiet?
Varför röstar så få i Usa?
Vad menar de med omodern rösträkning?

5. Vad är demokrati?

6. Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha google youtube mm. Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför? Något snaskigt skvaller??

7. Försök att skriva lite om de 2 partierna i USA dvs 
Demokratiska partiet (Obamas)  och Republikanska partiet (Romneys).

Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?


V 39-40

USA:s Historia.
Tavelanteckningar finns PÅ STARTSIDAN.

 v 40 Må/On Gör klart Historian plugga till läxprovet på Torsdag
1. Gör klart frågorna till läroboken.
2. Gör klart din egen historia fördjupning om ditt Usa ämne.
3. Plugga till läxprovet på torsdag.
4. Klar med allt. Prata med Niclas om "extraarbete i något So ämne mot högre kriterier" eller påbörja uppgifterna om Valet i Usa 2012.

Jobbar utifrån följande frågeställningar



Vem upptäckte Usa?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
 Varför kom folk till Usa/flyttar folk i världen idag?
Hur blev Usa Usa, amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?




V 35-38 Jobba med Geografi Usa. Se nedan

INLÄMNING 20/9

Ok länkar

http://www.usa.nu

http://www.utbytesstudent.se/usa/stat/hawaii






Tema Usa. Ge Hi Sh Re

Geografi.

Presentera en delstat och jämför den med Ullared.
Redovisning. Gärna quicktime time player skärminspelning.
Du berättar till lite bilder, kartor street view om delstaten

Arbetsgång
  1. Kolla kartbok över delstater. Välj någon.
  2. Se Google Maps streetview

Förslag på frågor.
Varför just det delstats namnet,
När/hur blev det en delstat
Storlek, läge, betydelsefulla städer
Geografisk beskrivning = klimat, odlar, berg, sten, sjöar osv
Var bor folk i delstaten/varför där?
Fattiga/rika i delstaten?
Energi = kärnkraft/kol/olja??
Maträtter
Djur
Industri och annan tillverkning
Flagga
Tv program
Sevärdheter/känt för. Kolla street view
Straff/lag och rätt

QUICK TIME


Geografi: Du ska känna till kartan över Usa/din delstat, när det gäller klimat, naturområden, befolkning och städer. Du skall även kunna jämföra med Ullared/Sverige

Försök att all fakta ska sättas i relation och jämföras med hur vi har det i Sverige.


V 34

Startuppgift

Genomgång av Lg11 i So för att förstå So kriterier angående syfte, centralt innehåll och bedömning.
Geografiuppgifter rättas ihop för att förstå betygskriterierna
Göra en egen statistisk undersökning samt fundera över hur man läser/tolkar/luras med statistik
Redovisa genom skärminspelning i quicktime eller annat skärminspelnings program.

Uppgifter
1.
  • Gå till Gekås parkering.
  • Skriv upp registreringsnumret på 40 slumpvis valda bilar.
  • Kolla upp bilarna på länken nedan och ta reda på vad de har för drivmedel dvs bensin, etanol, diesel, gas, el

  • Gör ett diagram över dina resultat … se exemplet i klassrummet
  • Hur påverkar bensin, etanol, diesel, gas och el miljön. Vad är bra dåligt med dessa drivmedel.
  • Vad är en miljöbil
  • Kolla upp de senaste miljöbilarna Twizy, P-Nut och EN-V. Vilken hade du köp, vad är bra med dessa bilar.
  • Fundera. Hur kan man luras genom statistik, vad skall man se upp med?
2.
  • Dra ett geografikort, lös uppgifterna på kortet. Förklara, beskriv, jämför i dina svar.

3. Redovisa genom att göra en skärminspelning där du förklarar svaren till uppgifterna
Länk på youtube om inspelning till quicktime … lite Random förklaring

screncastomatic skärminspelning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar