Åk 8

Åk 8 Ht 2017


Sista uppgifterna  innan sommarlovet 2018.

CLASSROOMKOD 82mnw81

Industriella revolutionen och Ryska revolutionerna.

UPPGIFTER

1. Se filmerna i Studi.se om Industrielle Revolutionen och Ryska revolutionen.

2. Gör uppgifterna i Clio.

3. Se dessa repetitionsfilmerna 

    Om industriella revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=NlENT1yEaDE
    Om ryska revolutionen.        https://www.youtube.com/watch?v=xhkguwtgfu8
    Om ryska revolutionen.        https://www.youtube.com/watch?v=H3FK5g_QDGU
    Om ryska revolutionen.        https://www.youtube.com/watch?v=2minF27tsyU


LÄRA SIG
Industriella revolutionen
Kunna Vad är en revolution. Industriella = När. Orsaker, konsekvenser för samhället och människor.

  • Vilka var orsakerna till den industriella revolutionen?
  • Hur påverkade revolutionen människors livssituation?
  • Vilka konsekvenser fick den industriella revolutionen?
  • Vilka spår av revolutionen kan ni se i dagens samhälle?
Ryska revolutionerna 1905. Februari/Oktober 1917. 
Orsaker. Följder.

Jag kan använda och förklara historiska begrepp, som 
revolution, industriella revolutionen, klassamhälle, urbanisering, triangelhandel, arbetarklass/arbetarrörelsen, klasskillnader, ryska revolutionen, tsar, Kommunister, Lenin, Ryssland -Sovjetuninnen (CCCP), Stalin


Centralt innehåll
        
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700— 1900

  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier

.........................................................................................................................




I samband med Praon läser åk 8 ett avsnitt i samhällskunskap om arbetsliv.


Lär 11
* Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. 

* Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. 

* Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.

....

Begrepp att förklara.

Prao 
referens 
cv 
anställd/anställningsformer 
uppsagd 
las 
a-kassa lön/skatt 
fackförbund 
arbetsmiljö 
strejk/lockout 
svartjobb l
Lika lön 
pension

Uppgifter.
1. 
Arbetsbok samhälle 3. Sid 65-83. Frågor på sid 72 och 83.
Skicka in svaren till boken samt till begreppen här ovan (prao, referens osv) till 

CLASSROOMKOD fcvr9vp.

2. Logga in på studi.se gör uppgifterna där, 4-5 filmer med quiz till.








V 13-15 Geografi Kampen om naturresurser

Uppgifter finns i Classroom kod jdfke9s

Centralt innehåll
Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och
mark.
Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa
drivmedel.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala
om geografi.

Begrepp
1. Intressekonflikt – När två eller fler parter har olika åsikt
2. Kalavverkning – När nästan alla träd avverkas i en skog
3. Naturresurs – Det vi får av naturen, till exempel skog, sol, vatten, mark
4. Förnybara resurser – En resurs som kan återhämta sig som skog, sol
5. Icke förnybara resurser – En resurs som inte kan återhämta sig själv
     tillräckligt snabbt som till exempel uran, kol.
6. Transnationella bolag – Bolag/företag som har verksamhet i flera länder.
7. Global uppvärmning – När jordens klimat blir varmare ”överallt”
8. Ge exempel på konflikter som kan handla om markanvändning/naturresurser.
    Använd begreppen 
    Människor – Samhälle – Miljö
    På kort sikt – På lång sikt
    Lokalt - Globalt



Om lösenord eller annat krånglar på Clio se ett program på denna länk


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Religion. Startar v 49, 4 x 60 min jobb före jul så lugnt du hinner lämna in det du gjort 

Lära sig
Vad är religion, Rit, Myt, livsfrågor, ateist, Sekulariserat samhälle. 
Vilka är världsreligionerna + basfakta/jämförelse om två av världsreligionerna.

Uppgifter

1. UPPVÄRMNING. 
Vad kan du om religion sedan tidigare? Vad behöver du träna mer på?
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.

Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR


2. Se denna film igen om du behöver (sett den i helklass). 

Tvåminutersfilm om var re uppstod/finns


Jämförelselänk om religionerna.

3. Lär dig begreppen ovan.

4. Arbetsboken/häftet.

5. Jobba med 2 världsreligioner, börja med att välja ut några av frågorna nedan. Målet är att någon skall kunna komma och fråga dig lite om vad tror tex hinduerna på? Vad händer där när man dör? Hur skall man leva som hindu, var finns d i världen?

Grundare – vem, var, varför, hur? 
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm? 
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm? 
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning 
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han 
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra? 
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för? 
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för? 






Ekonomi



Mål.

Ekonomiska begrepp åk 8 som vanligt ”förklara dem” . 

(ge exempel, orsaker, följder, köllor)





Ekonomi, ekonomisk balans, budget/budgetuppställning, samhällets kostnad för dig, bruttolön, nettolön, disponibel inkomst, inkomst, skatt, statlig skatt/kommunal skatt, deklaration, ränta, amotera, kronofogde.

Vilka ”saker” kostar mest  på Apelskolan, hur får Apelskolan in pengar. 

Varifrån får kommunen sina inkomster, vart går kommunens pengar dvs utgifterna.

Statens budget.

Utbud/efterfråga.

Ekonomiska kretsloppet.
Bnp/bnp per capita. 
Marknad, fri konkurrens, kartell, monopol,
3 ekonomiska system.
Hög/lågkonjunktur.

UPPGIFTER I CLIO LÄROBOK

Avsnitt hushållets ekonomi


CLIO :-)

Logga in på Clio

Kolla under arbetsområden (skall stå på vänster sida … en motorväg är symbolen)

Klicka på hushållets ekonomi … nu är du inne i läroboken

Uppgifter här.
  1. Hushållens ekonomi = läs/lyssna på texten. Dra i reglagen längst ner om vad du kan just nu om det di skall lära dig. Längst ner en knapp, nästa. Tryck på den.

2. Hur får man det att funka.  = Kolla på videon och försök att besvara frågorna under som hör till videon. Skriv svaren på paddan, sen skall du klistra in svaren i Clio …

3. Vad är pengar. Här kan du välja lätt/svår text. Lyssna eller läs texterna … se filmerna och försök att göra det som står i läsguiderna ….

4. Här skall du försöka förklara 4 begrepp …. Har dessa begrepp funnits med tidigare i Clio i någon video…..  

5. Hoppa över denna upp.

6. Värdera. Försök att göra denna uppgift. Skriv ner svaren i paddan så länge. Sen skall du klistra in dem i Clio 


7.  Priset på pengar. Här kan du välja lätt/svår text samt lyssna eller läsa. Lyssna eller läs och försök att göra det som står i läsguiderna.










Filmer ekonomi



1.Vad är grejen med privatekonomihttps://www.youtube.com/watch?v=zXKlPrxFVbM&t=349s


………………………………..


2.Hur mycket tjänar man på youtubereklam?https://www.youtube.com/watch?v=pxUgPLxvqKI


3.Hur mycket tjänar jag Ben.https://www.youtube.com/watch?v=crQzBfMIMzM

.............................
4.Aktier Vad är en aktie?

.https://www.youtube.com/watch?v=raVOIQsJs3Y

5. Så funkar aktier
https://www.youtube.com/watch?v=LEA8J14MnJk


………………………………..Utbud och efterfråga (studi)


7.https://www.youtube.com/watch?



1
Klippet handlar om
Hur vem som helst kan skapa en trovärdig story, 
utan att den har något med verkligheten att göra.

Nyckelord
Källkritik, källor, trovärdighet, viral, sociala medier, fejk, story, opinion, bedragare.


…………………
2
Bland alla bluffar på nätet så är det ganska vanligt att bilder står i fokus – antingen att de är manipulerade eller påstås föreställa något annat än de i verkligheten gör. Här är tre sätt du kan viralgranska bilder!


…………………..
3
Så viralgranskar du videoklipp
Det händer att filmer påstås föreställa något annat än de verkligen gör. Då behöver du granska filmen och försöka hitta ursprunget – men det kan vara klurigt. Här är några av Viralgranskarens tips för hur du själv blir en viralgranskare!


…………………….
4 
Fått ett spöke? Teresa Fidalgo. Kommer först reklam sen kommer filmen

…………………………
5
Hur källkritisk är du när det kommer till artiklar och information som dyker upp i dina flöden? Vi lämnar digitala fotspår efter oss när vi är på internet. Vad är en filterbubbla och kan du bryta dig ur? 



……………………









Var ligger Katmandu? Hur varmt är det i Kuala Lumpur i December? 
Hur många invånare har Kairo? Vad ligger Laos?  Vad är viktigt att känna till på en karta?


Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll: 
Namn och läge på världsdelarna, viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter. 

Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.

UPPGIFTER


1.     Fyll i kartor. Ta först stora världskartan och fyll i de 7 världsdelarna, de 3 världshaven samt en bergskedja/öken i varje världsdel.

2    karta över 2 världsdelar. Egna namn som du tycker är viktiga, kanske Googla på …världens  
      viktigaste länder/städer .…vilka städer pratas det mest om på nyheterna.
      Ta med ”sådant du tycker är viktigt” i din världsdel. Städer, flod, sjö, berg, öken, lite om hur ”marken” ser ut tex odlad jord, stäpp mm


4.     Ta två länder du ej vet så mycket om och gör en jämförelse mellan dem. Kolla på denna länk  http://varldskoll.se/jamfor-lander/?land-1=se&land-2=ni&start=1


5.     Vad är en tematisk respektive Topografisk karta?

6.     Kartorna nedan är de tematiska/topografiska? Vilka 3 kartor kommer du att ha mest nytta av i ditt liv, varför, motivera.
Fysisk karta
Orienteringskarta
Sjökort
Terrängkarta
Vägkarta
Tätortskarta
Politisk karta
Ekonomisk karta
Väderkarta
Befolkningskarta
Geologisk karta
Fastighetskarta
Historisk karta

Film om kartor från studi.
22 olika ekonomiska kartor exempel på tematiska kartor.

Sli om kartor


5.Repetara gradnätet
Tittar man på en världskarta så ser man att det finns ett rutnät över världen. Detta är ett system med linjer som går från nord till syd och från öst till väst. Gradnätet används till att kunna ange varje plats på jorden med en exakt position.
Din uppgift är att ta orientera dig lite kort om hur detta fungerar. Titta på filmerna.




När du gjort detta ska du fundera på vilken nytta man kan ha av gradnätet. Skriv dina funderingar.






Geografi



  Centralt innehåll
·       Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka
        konsekvenser förändringar kan få för  
        människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
·       Hot till exempel översvämningar, torka och jordbävningar och
        vilka konsekvenser det kan få.
·       Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa skriva
        och samtala om geografi.






Vad gör du?

Geografi avsnittet klimat och hållbar utveckling.



Lära dig.

Förklara begreppen här nedan.



Hållbar utveckling, hur kan du bidra till en hållbar utveckling.

Ekologiska fotavtryck.

Kretslopp.

Global uppvärmning.

Växthuseffekt

Vad är klimatförändringar och hur påverkar de jorden. Vilka drabbas.

Vad är golfströmmen och vad händer om den ”stannar”.

Vad händer om all is smälter?

Hot mot Ullared? Vad kan du göra?



Du jobbar med förmågorna förklara något begrepp, se på orsakerna samt konsekvenserna-

Tex Klimatförändringar = vad är det, vilka drabbas/vad kan det leda till, vilka orsaker finns det, vad kan hejda och vem kan hejda klimatförändringarna och hur.



Uppgifter



1.     Se ihop. The day after tomorrow.



2.     Se infofilm. Allmänt om växthuseffekt, klimatpåverkan.9 min




3.     Läsa Golfströmmen slutar.

4.     Se. Vad händer om inlandsisen smälter

5.     Se. Så skulle världen se ut om all is smälte, kartfilm
                https://www.youtube.com/watch?v=VbiRNT_gWUQ

6.     Se. Klimatpåverkan orsak – verkan

7.     Gör uppgiften. Testa ditt ekologiska fotavtryck

8.     Gör uppgiften. Testa vad du vet om vatten
                http://www.pandaplanet.se/node/27214/take

9.     Gör uppgiften. Testa vad du vet om plast
                http://www.pandaplanet.se/node/26992/take

1.  Arbetshäftet = vita häftet.
    16.1 = Förklara orden.... vad är det hur påverkar det
     16.2 = Kolla i tabellen överst och tänk ut rimliga svar. Använda diagram
     16.3 = Hur har ni det hemma/vad kan ni göra bättre.
     16.4 = Hur miljövänlig är du?
     16. 5 = Välj ut 2. Vad är, orsaker, följder, Åtgärder se exempel.
     16..7 = Gör ej
     16.9 = Goggla, orsaker, konsekvenser, lösningar
     16.8 = Försök att använda exemplen på hur du skall förklara ,dörför att pga av mm.

      (Gör de 5 översta rutorna fel sidor skall va 87, 86, 92, 90/91, 82)

     Inlärtillfälle.
     16.1= 2 begrepp
     16.5 = 1 begrepp
     16.9 = 2 begrepp
     16.8 = 1 begrepp
     Agenda 21
     

1.  Se film 2012

Bedömning.
I so Står alltid enkelt … utvecklat …. Väl utvecklat …  Se nedan …
Exempel kommer på vad som ”är bra so svar”



Klimatförändringar
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar samt hur det kan påverka människor och samhällen
Eleven kan föra utvecklade och underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar samt hur det kan påverka människor och samhällen
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar samt hur det kan påverka människor och samhällen
Hållbar utveckling 
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på jorden. 
Eleven kan föra utvecklade och underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på jorden. 
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på jorden. 


Livsmiljöer
Klimatförändringar och konsekvenser. "Exit tickets" och formativa samtal.
Du kan diskutera på ett enkelt sätt varför det blir klimatförändringar och hur det påverkar människan, samhället och miljön i världen. 
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt varför det blir klimatförändringar och hur det påverkar människan, samhället och miljön i världen. 
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt varför det blir klimatförändringar och hur det påverkar människan, samhället och miljön i världen. 
Miljö, människor och hållbarhet
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar utveckling. Du ger något exempel och enkla förslag på vad man kan göra bättre och hur det kan påverka människan, samhället och naturen. 
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar utveckling. Du ger fler exempel och utvecklade förslag på vad man kan göra bättre och hur det kan påverka människan, samhället och naturen. 
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar utveckling. Du ger varierade exempel och välutvecklade förslag på vad man kan göra bättre och hur det kan påverka människan, samhället och naturen. 
Begrepp
Geografi
Du kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan även använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.








Franska Revolutionen

CENTRALT INNEHÅLL
 
Samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier. 
olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa

Vad gör du?
Historia. Franska revolutionen.

Lära sig?
Om Franska revolutionen och hur denna händelse har påverkat det samhälle vi lever i idag.
Förklara orsaker, händelseförlopp och konsekvenser.
Begrepp (att jämföra, förklara) Revolution, Stormning av Bastiljen, guilotin, Personerna Voltaire, Rousseau och Napoleon.
Källor


Bedömning. 
Matriser. Grundläggande/enkla förklaringar…. Goda kunskaper …. Mycket goda/utvecklade förklaringar


E
C
A
Du ser hur minst två orsaker hänger ihop med varandra.
T.ex den orsaken ledde till den...
Du ser hur minst 3 orsaker hänger ihop varandra.
Du använder dig av minst ett exempel
Du ser hur minst 4 orsaker hänger ihop varandra.
Du använder dig av minst två exempel






Film1. (3 min)

Visar Missnöje, avrättning, Napoleon




Film 2. (3 min)

Orsak, frihet jämlikhet broderskap, Ludvig XVI Marie Antoniette, Napoleon




Film 3 (3 min)

Orsaker, Konsekvenser




Film 4. (8 min)

Orsaker, Voltaire




Film 5. (13 min)
https://www.so-rummet.se/content/fragor-och-svar-om-den-franska-revolutionen    




7c Vt 2017



Tv Uppgift

1. Tv uppgift.
Kolla in länkarna och välj ut något program du gillar. Se programmet. Följ sen mallen skriva om ett tv-program.
(händelse, orsaker/problem, följder, lösningar, källor som tv programmet haft)

Länkar 

Uppdrag granskning

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning 


Vetenskapens värld

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3 


Dokument utifrån

http://www.svtplay.se/dokument-utifran 


Dokumentärfilmer

http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5 


http://www.svtplay.se/dokumentar 



FINNS b.la DETTA att välja på.


Gömda rummet (säljer gammal mat som ny)
Panamadokumenten (skattefiffel som leder till Sverige)
Is-nätverk i Sverige.
Pojkarna från Fittja del ½  (följer unga och hur de blir ”kriminella”)
De nationella proven (är de rättvisa, fuskas det)


Tjernobyl idag (om kärnkraftsolyckan och hur det är idag) del 14
Rosetta (om en rymdsond) del 13
Djingis Khan (om hans erövringar mm) del 11
Nätattacker (överbelastning, hackers mm) del 8
Birka (om vikingarnas stad Birka) del 8


Vem är Emmanuel Macron Frankrikes nye president 
Saudiarabien- om detta land
Turkiets starke man. Om Erdogan som styr i Turkiet
Despoten i Damaskus. Om Syriens diktator al-Assad


Gitmo. Omfångarna på Guantanamobasen
Min son jihadisten. Hur föds en terrorist
Satudarah. Hur ser ett kriminellt brödraskap ut
Jag älskar våldet. Från skinhead till familjefar
Julen börjar i Gävle. Om bocken som bränns varje år
Lasermannen
Jockey. Om ryttaryrket och att vara tjej här
Den perfekta araben. Om en häst

Edward Snowden
Historien om Eurovision Song Test

















V 13-18
Du måste logga in genom PUFFIN

http://apps.forskning.se/InfactPlaneten/


Vad du skall lära dig att förklara/resonera om. Vad är det? Hur påverkar det jorden?


1.     Great Acceleration
2.     Globalisering
3.     Akilleshälar ekologiska
4.     Ekologiska fotavtryck
5.     Amazonburgare
6.     40 fotbollsplaner per minut/Grönt guld
7.     Golfströmmen
8.     Tsunamiskydd eller Räkodling

  Bedöms.
  Se bedömningsmatris










V 9-13

Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”. Arbetsområdet kommer tillbaka i åk 8 och i åk 9. Nu i åk 7 är att du skall ”ha hört begreppen och känna till begreppen”.

Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.

* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån                filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.








Exit ticket 
Gjord med Padlet







GREKLAND



Mål:
Kunna beskriva det antika Greklands uppgång och fall.
Kunna beskriva hur demokrati utvecklas och jämföra med idag.
Kunna berätta om vardagslivet  i det antika Grekland och jämföra med Sverige idag.
Kunna några källkritiska begrepp och resonera kring historia med hjälp av historiska källor.
Kunna beskriva arvet från Antiken och ge exempel hur man ser arvet i vårt moderna samhälle.



Begrepp att förklara.
Varför läser du om Grekland, Antiken, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, Zeus, 
Fakta om 2 gudar, Vad finns kvar i Falkenberg idag från antika Grekland, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. 
Hellenism. Källors trovärdighet.

Förmågor du tränar


* Tolka, diskutera och analysera bilder.
* Förstå det du läser
* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den 

   tiden.
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen



Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.

a. 3 min film finns här.   
 När var Antiken, Vad var Antiken,  Vilka 3 saker gjorde att  
 Grekerna kände sig som ett folk?

b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.
Varför enades ej alla småstater till ett land, Polis betyder, 
Varför reste grekerna ut på haven, Varför skall du känna till något om Grekland/Antiken, Vad betyder demokrati, direktdemokrati/representativ demokrati?

c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.
Vad berättar han om på vad hände under Grekiska antiken, 
Vad berättar han om vad som hände under den klassisk tiden,  Jämför städerna Aten/Sparta.

d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.
Vem var Zeus,  Zeus gömdes i en grotta/varför, 
Vad gjorde Zeus när han blev stor, vad gjorde han med sina barn, varför huvudvärk, vad har Zeus med Olympiad att göra.

Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer
Hur var det att vara kvinna/man på den tiden jämfört med idag.

e. Se filmen på 4 minuter som finns här.
Teater, Skene, Orchestra, Homeros, Hur byggs en Film upp (Grekerna som" kom på" detta)



Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan 
Kan fungera dåligt i paddan






Ny So Hösttermin 2016 



Vad gör 7c ? 
Lite om Usas historia.

UPPGIFT.
Se på filmerna under revolution sen om din revolution. 
Läs om din revolution. Se SOS 3.
Berätta förklara vad revolutionen innebar tex  om 
när, var, varför, hur, följder, påverkan på Sverige?


Revolution.

Se film ett här
Se film två här

Amerikanska Revolutionen.
Se film ett här
Se film två här
Se film tre här





Arbetsområdet är Lag och rätt.  

Classroominlogg = 855k3w

Se opp i klassrummet för.
Vad gör du?
Varför?
Hur?
Vad skall du lära dig.
Mål Centrala begrepp



UPPGIFTER
Tavelprat/diskussion om brott, från brott till häktning, olika påföljder, personer i en domstol.
Statistik på brå;s hemsida
Infofilmer

Film 1 om misshandel se här
Film 2 om internettrakaserier se här
Film 3 om brott i grupp  se här
Film 4 om sexualbrott se här
Film 5 14 min lång sammanfattning om allt vi pratat om ...seg men tar upp typ allt se här
Bokuppgifter


1. Hur mycket vet du om vad som händer efter ett brott?

Klicka här kunskapstest

Läs och svara på frågorna. Hur många poäng får du? Om du vill får du gärna gå igenom fallet flera gånger för att få ett bättre resultat.

Mitt resultat: 

_________________________________________


2. Statistik. Svara på frågorna.


  • Ungefär hur många brott anmäldes i Sverige 2013?


  • Vilka är de tre vanligaste brotten?


  • Hur stor andel av brotten begås av män?


  • Hur många döms som skyldiga till brott varje år?


  • Hur många brott begås av människor med utländsk bakgrund respektive dem som är födda i Sverige?


  • Vilka brott är typiska ungdomsbrott?


Är det ett brott om man hotar någon för att han eller hon inte ska anmäla brottet?



3. Titta på filmen: Påföljden Ungdomstjänst.

Skriv sedan ner tre saker som hon säger  i filmen och som du inte visste förut.

Ungdomstjänst (klicka på fjärde fliken)




 4. Följ berättelsen och svara på frågorna. Gör också testet i slutet av berättelsen. Hur många poäng får du?






 5. Följ berättelsen Brottsfallet och testa dina kunskaper om rättsväsendet.

Hur många poäng får du?



Mitt resultat: 

6. Varför begår ungdomar brott och vem blir kriminell? 
    Titta på filmen och skriv ned förklaringen som 
    professorn ger. Vad tänker du om det han säger?

Professorn(klicka på filmen uppe till höger)


Professorns förklaring:



Mina tankar:

7. Förklara orden: 
  Nu kan du förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i 
  Sverige. Nu följer ett antal ord som du ska förklara. Det 
  är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du 
  verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del 
  av orden redan annars kan du få hjälp av ordlistan.


Straffmyndig


Brott


Åklagare


Anhålla


Förhör


Frihetsberövas


Häktning


Tingsrätt


Domare


Vittne


Åtal


Hovrätt


Bevis


Nämndemän


Advokat


Tilltalad


Målsägande


Påföljd


Ungdomsvård


Dagsböter












Klart = Geografi. Prov 16/9





Vad skall du lära dig?

Alltid i So = Du har begrepp/svåra ord som du skall ”förklara” = jämföra, se orsaker och konsekvenser, reflektera över,



Just nu 

1. Rita upp Usa och sätta ut 20 egna platser (tex stad, berg, sjö, flod, företag, kändisar) 

2. Förklara ”so orden” a.Geografi, b.topografisk/tematisk karta, c.klimatzoner

d.vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor

e, Jämföra en valfri delstat i Usa med Halland





Hur bedöms du? Se matris i sal Medusa/Selma



Läroplanens fina ord.



Ge  7-9 
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi



Ge  7-9 
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor



Uppgifter

Vitt häftet = karta

Gult/Grönt karthäfte

Orange = So orden + delstat

Usa kartan = sätt ut 20 egna platser



FACIT FINNS PÅ DENNA LÄNK 













OLD STUFF 





RELIGION


Mål.
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit,ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna + basfakta om en av världsreligionerna.

UPPVÄRMNING
Religionsspel
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR



UPPGIFT 1
Hjälps åt att göra det nationella provet i religion.
Se info på stencil.
Svara i appen showbie
......................................................................................

UPPGIFT 2

  1. Jobba med lärobok/arbetsbok.
    a, Religion och liv 7 sid 5-17, arbetsbok s 5-11
    b, Religion och liv 9 sid 78-85 arbetsbok s 35-39 
        (s 39 förklara bara agnostiker) 

2. Välj en av världsreligionerna Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism att 

3  Gör uppgifterna om din religion i arbetsboken.
    Judendom. Religion och liv 7 82-93. Arbetsbok 5-10
    Islam. Religion och liv 9 sid 6-26. Arbetsbok 4,7,8,9-14
    Buddhism Religion och liv 9 48-61. Arbetsbok 23-28.
    Hinduism Religion och liv 9 32-46. Arbetsbok 18-22


4. Googla upp fakta om din religion

Grundare – vem, var, är, hur? 
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm? 
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm? 
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning 
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han 
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra? 
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för? 
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för? 

Ok länk till fakta om världsreligionerna se 3 länkar här 






4. Gör en Royal Quizz om din religion 
    Här är länk till Royal Quizz

.....................................................................................
UPPGIFT 3



1.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?

    Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är.. 



Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder

Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.


2. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt. 
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?

Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor. 

Exempel kan se ut såhär:
  1. På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla” 



2.På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.



3. En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
   Buddhism
   Här e den Samsara










V 13/14 Arbetsområde Usa
1. Kartuppgift
2. Goggla upp 20 av frågorna.
3. Välj en delstat att presentera.
4. Välj en sevärdhet att presentera.
5. Frågor till geografiboken.

V 11 och  V 12  Klara att "visa upp" fredag 20/3 So; är då 10-11.

          
            Se filmen Bully.
            Gör film, armband, infoplansch, kakor mm 
            till rocka sockan dagen 20/3  

            Klar gör geo uppg här nedan


1. Ladda hem appen Puffin Free

              Jobba med Geografiuppgifter till sidan planeten, se stencil.


              Här är LÄNKEN till sidan Planeten. Obs du måste gå in via PUFFIN.

V10
Må/ti Gör klart minoriteter. Se flik här ovan
           Förklara orden, stereotyp,minoritet, nationell minoritet samt  
           gör en Keynote om din minoritet. 
Fr Redovisa minoriteter




v 9 
Må      Prov tebax, göra klart Grekland
On/Fr Percy Jackson + minoriteter

GREKLAND

Begrepp du skall lära dig.
Varför läser du om Grekland, Antiken, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, Zeus, Afrodite
Fakta om 2 gudar, Vad finns kvar i Falkenberg idag, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. Hellenism

Förmågor du tränar
*Tolka, diskutera och analysera bilder
* Förstå det du läser
* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den tiden.
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen



Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.

a. 3 min film finns här.   

 När var Antiken, Vad var Antiken,  Vilka 3 saker gjorde att  
 Grekerna kände sig som ett folk?

b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.

Varför enades ej alla småstater till ett land, Polis betyder, 
Varför reste grekerna ut på haven, Varför skall du känna till något om Grekland/Antiken, Vad betyder demokrati, direktdemokrati/representativ demokrati?

c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.

Vad berättar han om på vad hände under Grekiska antiken, 
Vad berättar han om vad som hände under den klassisk tiden,  Jämför städerna Aten/Sparta.

d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.
Vem var Zeus,  Zeus gömdes i en grotta/varför, 
Vad gjorde Zeus när han blev stor, vad gjorde han med sina barn, varför huvudvärk, vad har Zeus med Olympiad att göra.

Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer
Hur var det att vara kvinna/man på den tiden jämfört med idag.

e. Se filmen på 4 minuter som finns här.

Teater, Skene, Orchestra, Homeros, Hur byggs en Film upp (Grekerna som" kom på" detta)



Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan 
Kan fungera dåligt i paddan




UPPGIFT 2 Fördjupa dig i ett område Se stencil

UPPGIFT 3 Gör En GAMI och skicka in

Hur funkar Tellagami se länk här


Uppgift GAMI 
Du kan spela in 30 sekunder åt gången, dina inspelningsklipp får du spara i kamerarullen sedan till iMovie där du kan klippa ihop dem så att det blir en längre film.

 






Må 12/1 2015 

1 Se lilla Aktuellts årskrönika på länken http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/
   Du måste scrolla ner lite så ser du filmen

A Vilken nyhet tyckte du var ”bäst”/varför.
B Vilken nyhet tyckte du var ”sämst”/varför

2. Gör Quizzen som finns på länken ovan.

3. Under Quizzen skall du se några filmer, se dem rösta på den du gillar bäst.

C Vilken film gillade du bäst?

4. Årets ”största” nyhet i Sverige var nog regeringskrisen.
   Se de 3 länkarna nedan. Scrolla ner till rätt film.

se därför blir det inget extraval http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt-skola/

D Varför blev det valkaos och varför blir det inget nyval






Höstterminen 2014 7c

V 44-50

Begrepp att lära sig.
FrihetstideGustavianska tiden/… skillnad mot stormaktstiden
4 stånden i riksdagen ... kvinnorna på 1700 talet
Hattar/Mössor, Tryckfrihet, Skiftesreformen, Linne,Polhem, Gustav III, 
Svenska slavar,Cajsa Warg, Ostindiska kompaniet. Industriella revolutionen

* Vita häftet
* Bilder till levande historia 6
* Arbetsbok
* Gult häfte Den industriella revolutionen
* Bilder till lärobo levande historia 8

Läxprov Fredag 5/12 v 49

KLAR

1. SPICE UPPGIFT

Kolla på denna länk om spice 

1.Försök förklara följande frågor

• Vad är spice?
• Varför är det så svårt att förbjuda den?
• Var handlar ungdomar spice?
• Hur reagerar kroppen på spice?
• Varför är spice många gånger farligare än andra droger?
• Hur ser dödsstatistiken ut?
• Vad gör regeringen?
• Vilka myndigheter kämpar mot spridningen av spice?
2. Läs om Frida och återberätta kort hur det kan gå att "börja med Spice".  Läs Denna länk

2. Skriv några rader om Alfred Nobel, tack.
- Vem var det, vad är han känd för?
- När var hur delas Nobelpriset ut?
- Nobelfesten hålls? Leta upp någon snygg klänning och någon god maträtterna
   Nobelmiddagen.

V 40-42
Må 1700-talshäftet
On Världens Barn


I helgen som gick startade riksinsamlingen Världens Barn. Den genomförs av Radiohjälpen tillsammans med 20 andra hjälporganisationer, Sveriges Television, Sveriges Radio och 45 000 frivilliga. Under några höstveckor arbetar för att världens ska få en bättre chans i livet

UPPGIFT
1.Se bildspel på länken HÄR
Vad visar. Bildspelet?

2.Välj ut TVÅ projekt på länken  HÄR Förklara vad dessa projekt innebäroch varför skall det skänkas pengar hit?

3.Jämför Sverige med de länder du hade i fråga två. Likheter skillnader ... använd dessa LÄNKAR   ETT och TVÅ.               Kolla på dels länderna i sig själva storlek mm dels hur folket har
det i landet. hur länge de lever, utbildning, läskunnighet, födda barn, sjukdomar, valdeltagande.

4. Kolla denna LÄNK . Vad är Radiohjälpens uppdrag, hur används deras pengar, hur är deras historia/vilket var deras första uppdrag att samla in pengar till? Insamlade medel/Hur samlas pengarna in?




VALET 2014
Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige. 
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige, kommunstyrelse, utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition, myndigheter

Uppgifter 

V 36-39
Må 
Se film 5 
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
On Se film 6  Gör Uppg Valaffischers budskap = kolla affischer i Ullared samt på denna länk 
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati


v 35
Förra veckan såg du dessa 2 filmer
Film 1
Film 2
Nu blir det film 3 och film 4 

Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)


v 34 
  1. Gå in på www.allavaljare.nu 

1. Lyssna/läs 3 av nyheterna. Vad handlar de om, (vad,var,varför)

2. Lyssna/läs se bildspelen under att rösta. 
    Förklara.Hur röstar man? Vem får rösta

3. Lyssna/läs under mer om att rösta.
    Förklara. Är alla röster lika mycket värda?
    Tvingas man att rösta?
    Hur kan man veta att det man röstar på är hemligt?

4. Lyssna/läs under val i Sverige.
    När är det val? Vad är det vi väljer politiker till?
    Hur ofta är det val i Sverige?

5. Lyssna/läs under viktiga frågor i valet.
    Välj ut 2 frågor tex försvar .... läs lyssna vad det står om försvar.. 
    kommentera vad, var, vad, vem, varför? Gör likadant med 3 
    andra frågor.

6. Läs/lyssna under partierna. Skriv fakta om 2 av partierna.

7. Läs/lyssna under Fråga politikerna ... under läs politikernas svar.
    Välj ut 3 frågor. Kommentera. Vad, var, vem, när, hur, varför




.................................................................................


VÅRTERMINEN 2014

V21
1. Gör klart egna arbetet du började med förra veckan.

2. Välj ut något att se på ... förslag nedan ...
     Kolla programmet gör sedan en uppg om vad, var, när, hur,  
     ,varför, jämförelse med idag.


Sh/Hi
Uppdrag granskning

Vetenskapens värld


Dokument inifrån

Dokument utifrån

Domumentärfilmer

Kampen om kronan

Prata Eu

Kodjos Val = Eu

Latin KIngs

Papyrusbåt över Atlanten

Petra den försvunna staden

Sveriges historia

Resa till förintelseläger

Pompeji

Heliga Birgitta

Norrmalmsdramat i Stockholm

Vikingafurstinnan Den första kvinnan i Svenska Historien?





Re
Livet som Amish

Buddhas barn

It prinsessan




Ge
Jordklotets mäktiga resa

Planeten vi tog över

Världens natur

Det kemiska arvet




Swefilm under Dokumentär finns tex
Coca Cola ..... Leonardi Da Vinci ... Till Ungdomen ...
Under Biografier 12 years slave

Drömfilmer Biografi och Historia finns bra ”riktiga filmer”.



V 20 
Må    Välj ämne till egna arbetet
Ti/On Egna arbetet

V 19
Må. 
Läxprov för dig som var sjuk i Onsdags :-)
Kolla på länkarna nedan och vanliga Google och välj ut ett ämne för ditt egna projekt.

Ti  Hur man skriver ett arbete. 

On. LÄXA Lämna in din PhotoMapo

LÄNKAR















V 18
Må Testa appen Photo Mapo ... läxa till v 19 Onsdag 7/5 Gör en riktig Photo Mapo hemma

Ti Tid att öva till läxprovet i morgon

On läxprov på begreppen från Digilär, se stencil.



V 17
Ses Offline = Diskussionsfrågor om användandet av Internet
Skriv ned vad ni tycker om
1. Kommentera filmerna
2. Påståenden
3. Vad ger status på nätet?
4. Förhållningsregler på Internet
5. Felicia och Johan
6. Vad är olagligt.


V 14-15
Ti/on Logga in på beta.sli.se
         Se programmen. Är det sant Tjejer och killar i media/Att fuska med bilder
       Logga in på här på digilär
         Lyssna på arbetsområdet individer och gemenskap, se   
         stencil om uppgifter.

V 12-13
Må, ti on . 
        1. Religion = livsfrågor. Lyssna på denna länk 
      2. Läs i tidningen Vi ses igen Senam
        3. Logga in här på digilär
            Lyssna på arbetsområdet individer och gemenskap, se   
            stencil om uppgifter.

Fån läroplanen
  • Vardagliga moraliska dilemman.
  • Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet
  • Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
  • Nya religiösa rörelser, nyreligiositet och privatreligiositet samt hur detta tar
    sig uttryck.

  • Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande
    Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt,
    kulturellt och ekonomiskt

V 11
Må 
1. Läxprov och inlämning i morgon av din sekt/religionsbegreppen 
2. Kolla din first Class och se om du kan logga in på digilär
3. Gör en Quizz om din sekt och skicka den till  
       niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se   Quizzen gör du här . 

         OBS DU MÅSTE LOGGA IN VIA PUFFIN 
         ANNARS FUNKAR  DET EJ
    Skapa ett konto. Gå till Create och gör ett Multiple-Choice Game

Funkar inget och det bara laggar ...... 
gör en nyhet dvs kolla/lyssna på en/flera nyheter från Aftonbladet eller Gp eller 8 sidor.

Sammanfatta "nyheten". 
Ta hjälp av frågorna vad, var, när, vem, hur, varför?


V 10 
Göra klart Religionsuppgifterna. 
OBS NYA HJÄLPLÄNKAR TILL DE OLIKA RELIGIONERNA SE UNDER V 9

Läxprov 11/3 :-)
Läxprovet är so glosorna samt vad kom du fram till i ditt religionsarbete.

V 9

MÅ Vad gjorde du före lovet. Ny religionsuppgift.
Ti/On Jobba med religionsuppgiften.

RELIGIONSUPPGIFT


1. Förklara begreppen = So glosorna

2. Välj en "tro/ religion" och beskriv/förklara den, 
    vad tror de på? (Ta hjälp av frågorna nedan)

3. Gör en Quizz om din "religion". Gör en flervalsfrågesport. Se länken nedan
   





....................................................................................................

BEGREPP ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.Livsfrågor. Etiska frågor. Moral.Källkritik.

Välj en. 

Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Falung Gong,Humanisterna,  

OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT

http://www.religion.nu

Wicca








Hara krishna film se o- 2.30


Film se de första 2.30 min http://www.youtube.com/watch?v=5WhizrroXlY



Scientologerna








Jehovas vittne





Satanism






Bahai




Rastafari






ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 
GÖR DE SOM PASSAR TILL DIN SEKT

Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem leder gudstjänsten?

Heliga skrifter? Läs ett stycke av deras heliga text och kommentera den? Vad står det?
Spridning och utövare – var i världen finns anhängarna och hur många är de.
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han/hon.

Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?

Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.
Hur kan denna religions tankar forma/påverka hur du lever ditt liv?
Vilka källor har du använt, kommentera.




Os uppgift. Uppg har du fått i First class också 




vecka 3-7 Litet tema i Ge Hi Sh Re utifrån landet Usa
Varför om just Usa, kolla slidesharen här nedan ? 




GEOGRAFI Uppgifter KLART V5
1. Kartbok, hitta platser i Usa
2. 50 frågor. Googla upp svaren till minst 26 st.
3. Uppgifter till Geografibok. Börja på B uppgiften.
4. Sevärdheter i Usa
5. Jämför en delstat med Ullared/Halland.

Tisd v6 den  4/12
Karttest. Rita upp Usa och sätt ut så många 
"Usa saker" du kan tex stad, flod, sjö, berg, sevärdhet, skådespelare, byggnader, tropiskt klimat, självständighetsdeklarationen osv mm

HISTORIA UPPGIFTER. Klart v 6 

Centralt innehåll Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.

1. Se de 2 filmerna här nedan några gånger .
    Förklara vad en revolution är.

Revolution

2. Kolla bilderna/bildtexten i boken SOS historia3 och förklara vad du ser på sid 72, 74, 75,76,77 och 80.


3. Se filmerna nedan. Förklara vad den Amerikanska revolutionen var. När, var, varför, hur, påverkan för vanligt folk.

Amerikanska revolutionen.
Film2     Funkar ej i ipad
Film3     Funkar ej i ipad

Film 4 (0-5 min om Usa revolution)

4. Se filmerna nedan. Förklara vad triangelhandeln var för något, när, var, hur, varför, påverkan, följder.

Film 1

Film 2

Film 3

Film 4 





:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ht 2013

V 50

Må Gör uppgiften nedan
Ti  Läxprov I-U land
On Läxprov tebax samt betygssamtal

 UPPGIFT

Två män har två saker gemensamt. Båda dog i förra veckan.Båda har uppmärksammats stort i sociala och traditionella medier. Den ene är skådespelaren Paul Walker, den andre är Nelson Mandela. 


1. Paul Walker 

Vem var han?
Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
Vad är han känd för?

2. Nelson Mandela
a. kolla bilderna på länken här
b. Läs igenom artikeln på länken här
c Kolla citaten från Mandela här



Svara på
d. Vem är han?

e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?

f.  Vad är han känd för?

g. Fakta om personen Nelson Mandela

h. Minst en bild på honom.

i.  Minst ett citat från Nelson Mandela.
j.  Minst en egen reflektion kring citaten.

k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit 

    Mandela så skulle jag ändra på…”

l. Vad är apartheid



V 49

Må Gör I-U landsuppgiften, se v 48


V 48

Må Pluggtid till provet i morgon med Andreas och Sara
      Färdigpluggat ... börja på Onsdagens I-U landsuppgift, se här  
      under  på Onsdag.

Ti  Läxprov antikens Grekland + skicka in de arbeten som du gjort
     till niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se  Går det ej att skicka in Gamis mm  
     så airdroppar du dem v 49  

On I-Ulandsuppgift
      1. Gör en kartboksuppgift. Uppgiften ligger på katedern i sal 
           Medusa.
     2.  Registrera dig på länken mot alla odds här och spela 
         spelet. MÅSTE GÅ VIA PUFFIN
     3.  Se de 5 filmklippen på länken här och skriv ned vad de 
          handlar om.
     4.  Följ länken här och berätta lite om vad de säger i ljusets 
          mödrar, fattigdomscirkeln, en demografisk mardröm samt 
          skola eller bröllop.



V 46/47

Inlämning av allt Greklandsarbete 27/11    :-)
Ett härligt kunskapstest 26/11  :-) 

Måndag/Tisdag/Onsdag
Gör klart 

1.Fördjupningsuppgiften om Grekland

2.Gör uppgifterna på studi.se
OBS Finns 2 uppgifter,GREKLAND BAS, lite lättare som matte A

3.Gör 3 st Gamis, om vad? Lyssna på v 45

4. iMovie i iPad se denna länk


V 45


Anmäl dig på länken HÄR

Gör klart
* Greklandshäftet
* Din fördjupningsuppgift
* Gör 3 st Tellagami

Hur funkar Tellagami se länk här

Uppgift GAMI 
Du kan spela in 30 sekunder åt gången, dina inspelningsklipp får du spara i kamerarullen sedan till iMovie där du kan klippa ihop dem så att det blir en längre film.








V 44 Höstlov


V 43

Niclas ledig vikarie må,ti,on 
Se en film som behandlar det centrala innehållet i religion;
Hur olika livsfrågor tex meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet behandlas i populärkulturen.
Gör filmfrågorna som vikarien har.
Skulle du bli klar gör din fördjupning om Grekland.


Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan




v 42
Må/ti
Se klart filmerna och gör klart häftet du började med förra veckan.
Klar. Välj en fördjupningsuppgift om Antikens Grekland. Uppgifterna ligger på katedern i sal Afrodite. 
On se klart filmen 






v 41
Måndag Redovisa din text och film för Sara/Niclas
Tisd/Onsd Jobba med Antikens grekland. 
Uppgifterna finns i sal Afrodite

Länkar till filmerna du skall se

Film 1, scrolla ner till Greklandsfilmen 
Film 2
Film 3 
Film 4 
Film 5, vad är demokrati 
Film 6 




  V 40
Bli klar med dina 2 religions uppgifter. Maila in det du gjort.
Tid i skolan måndag, ej klar = LÄXA :-)

Må 
Egen bra text om DIN RELIGION i book creator. Se vecka 39/38 
Egen bra  3minuters film om DIN RELIGION 3 i puppet pals2 .

Klar och lämnat in uppgifterna.
Se film om vad vi skall jobba med nästa vecka, 
filmlänk, scrolla ned till filmen om Antikens Grekland
Läs sid 26-38 i SOS2

Ti
Enskild uppgift. Gör den mha Google

On 
Skoljogg
 

  v39

7c fortsätter att jobba med religion.

* Välj en religion av Judendom, Hinduism, Buddhism eller Islam.
* Läs i boken + Googla och hitta svar till frågorna som finns här nedan under v 38.
* Sammanställ egen fakta om religionen på paddan i book creator .
* Gör en liten serie i puppet pals2 om din religion. Ladda hem appen Puppet Pals2. 
   Det står bra på appen hur du skall göra ...   
 


v 38 Årtalsuppgift samt Religion i Book Creator


Ladda appar.
Världskoll
Book creator FREE  länk till hur appen funkar se här



Årtalsuppgift Uppgift
Du skall 
1. Skriva en förklarande text om några ämne från  tidningssidan du fått.
       Läs igenom tidningssidan/leta på google och samla mer fakta, 
       skriv därefter en egen förklarande text. 

Kanske passar dessa frågor att utgå ifrån.
Vad har hänt?
Var?
När?
Vilka var inblandade?
Varför hände det/orsaker?
Vilka konsekvenser fick det/hur påverkade det framtiden? 

Vilka källor finns?

2. Utifrån din egen text skall du sedan skriva ett blogginlägg ...dvs du skall lossas att du var på plats då det hände och att du då skrev ett inlägg på en skolblogg och berättade om det som hänt..... från wikipedia kan du låna bilder och från youtube filmklipp

Religionsuppgift
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit, vilka är världsreligionerna


Grundare – vem, var, är, hur? 
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm? 
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm? 
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning 
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han 
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra? 
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för? 
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för? 

Ok länk till fakta om världsreligionerna se här


v 37 Planeten klart sen tidslinje

Göra en tidslinje i programmet  Tiki-Toki.


Välj ämne från stencilen centralt innehåll historia åk 7-9, 
(stencilen finns på skrivbordet sal Medusa)

Förklara ämnet i text, bild, filmklipp på tidslinjen.

När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.  




V 36 Ti, On

Jobba med Geografiuppgifter till sidan planeten
Länkar till sidorna du jobbar med

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/infact/ planetenstartsida.4.750e225412568041f288000536.html

http://www.klimatsmart.se/

För att lösa uppgiften måste du ladda hem appen Puffin  (free)

Uppgiften är här
OBS På sista sidan i frågehäftet skall du börja kolla på cirkeln JORD EJ HELHETEN

GEOGRAFIUPPGIFT







v 35 v 36 Må)
7c jobbar med uppg 1 och 2 här nedan.
7c lär sig och jobbar med målen.

Vad är statistik?
Statistiska källor, vad bör man se upp med?
Syftet med statistik?
Göra en egen liten statistisk undersökning.
Analysera bloggar/vloggar som samtidsfenomen.

Klimatförändringar och dess konsekvenser, Förnybar energi/alternativa drivmedel,
Mediernas roll, möjlighet/risker med internet
Söka information och värdera dess relevans.


STARTUPPGIFT 1


Uppgifter

  • Gör ett diagram över dina resultat i ipad eller på papper … se exemplet i klassrummet
  • Hur påverkar bensin, etanol, diesel, gas och el miljön. Vad är bra dåligt med dessa drivmedel. VÄLJ 2 att förklara.
  • Kolla upp de senaste miljöbilarna Twizy, P-Nut och EN-V. Vilken hade du köp, vad är bra med dessa bilar.
        
Fundera. Hur kan man luras genom statistik, vad skall man se upp med? 

                                                      STARTUPPGIFT 2 

 Recensera Bloggar/vloggar/Youtube

1. Vilka är de 5 mest populära/besökta bloggarna och vloggarna i Sverige?    
     (av personer, alltså ej Aftonbladet)

2. Läs igenom 3 st noga och recensera dem typ som om du läst en bok.
    Vad skriver de om, vad fotar de, vad berättar de..... vad tycker du är de intressant/roligt/kasst ...      
    motivera varför du tycker som du gör.
    Varför tror du att just dessa bloggar får så många ”tittare”?

3. Jämför de 3 bloggar/vloggar du läst. Vilka likheter skillnader hittar du?

 4.Vilka 3 svenskar har mest youtube ”tittare/besökare/följare”.
    Kolla igenom en av dem. Varför är denna populärare än andra ”youtubare”
    inom samma ”ämne”. Alltså är så bra med denna sida att den får så många
    följare.

5. Ha med dina källor .... dvs vilka google sidor du använt för att få fram mest besökta   

Hur gör du då.
Sök helt enkelt på Google typ;
vilka är Sveriges mest populära bloggar ......(vloggar)
vilka är Sveriges mest lästa bloggar
10 bästa bloggarna i Sverige
mest besökta
Sveriges största youtubekanaler

 

...................................................................................................................................................................

OLD STUFF 

v 18/19/20

Börja spela in ditt lag och rätt begrepp på paddan.
Plugga till läxprovet i lag och rätt 17/5.

Gör klart uppgifterna i tummen upp.
(sid 33-37, 21-29,14-16, 20-25)

Centralt innehållet för lag och rätt.

Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra.
Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation. 

Begrepp att jobba med.
Normer,regler, lagar, brott, synlig/dold brottslighet, påföljd, kriminalvård, varför blir man brottsling.

V 11-14 Lag och Rätt

Vi börjar att jobba med lag och rätt

TESTFILM ;-)


v 9/10 Religion

Repetition av världsreligionerna.
Lite film + arbetsuppgifter + läxprov
Lära sig.
Vad är livsfrågor, myt, rit, religion, världsreligionernas utbredning samt basfakta om deras  grundare, "helig bok", lokal, regler, svar på meningen med livet,

 Läxprov på orden här ovanför kommer efter PÅSK :-)

3 Kartor från Wikipedia.

Visar var i världen världsreligionerna finns


Denna karta skall visa i vilka länder folket är mest religiösa/hur stor betydelse religionen har i olika länder.







Kartan visar Andel icke-troende individer i världen. Mörkare = större andel icke-troende. Grått = data saknas.

V 8

1. Gör uppgiften Vad har du lärt dig idag, maila till niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se

2. Lär dig hur du gör en enkätundersökning.

   Gå in på länken nedan och lyssna hur man gör, försök att göra en egen undersökning och maila
   den till mig och några i klassen som får svara på din undersökning.

   Du gör nu bara ett test så frågorna denna gång är ej så noga... ta något om melodifestivalen ...sport
   ...skolämne ...
   Du skall senare få en uppgift där du skall göra en riktig enkätundersökning men nu lär du dig först
   hur man gör.

    Maila den till mig i First Class niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se

Hur du gör, se här nedan
http://www.multimedia.skolverket.se/Trekvarten/Publicera/Enkater-online/Film---enkater-online/












V 47-49

RELIGIONS UPPGIFT 7C

(alla uppgifter finns i 2 varianter, jämför med mattebokens uppgifter i rött/blått = so inringat = blått)

v 47 en lektion annars elevens val
v 48 3 lektioner
v 49 2 lektioner. Läxprov Fredag 7/12
  1. Förklara begreppen = So glosorna.
  2. Välj en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den... vad tror de på?
  3. Gör en quizz om din ”religion”. Förslag på sidor att göra frågesporter på.
    http://www.royalquiz.se/member_quiz/introduction/

    http://www.vetgirig.nu

    http://www.purposegames.com/create
  4. Hur vill du redovisa.
    Vanligt prov, radiprogram, film, keynote, muntligt, pjäs …. ;-) 

BEGREPP ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.

Ok länkar att söka fakta om din sekt/världsreligion.

http://www.religion.nu/

http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter

Välj en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom, Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom


ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 

Välj ut några frågor till att börja med. (X obligatorisk)

Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
X Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.


V 45

Ti/On

1. Gör stencilen rundresa i Nordamerika

2. Gör klart presidentfrågorna, se v 42-43.

3.  Lyssna på några nyhetsinslag om Valet i Usa från länkarna nedan eller sök bättre lyssnarlänkar själv.
    När du lyssnat skriv ned och förklara vad det är du lyssnat på. Ta hjälp av journalistfrågorna
    
    Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
    Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
    Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns? 

Länkar

http://www.svtplay.se/sok?q=valet+i+usa+&tab=clips&sida=2

http://bloggar.aftonbladet.se/usavalet2012/
    

To Läxprov på frågorna

Vem upptäckte Usa?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
 Varför kom folk/flyttade till Usa "förr"?
Varför flyr/flyttar folk i världen idag?
Hur blev Usa Usa ... vad menas med amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?



V 42-43 President valet i Usa


Uppgifter USA VALET

  1. Vad menas med The Winner takes it all?
  2. Vad är swing states och varför är de så viktiga?



3. Kolla runt på nyheterna på sidan nedan. Välj ut en nyhet. Läs och förklara den.
Ta hjälp av frågorna Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?

4. Vad är demokrati?

5. Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha google youtube mm. 
Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför? 
Något snaskigt skvaller?? 


6.  Försök att skriva lite om de 2 partierna i USA dvs 
Demokratiska partiet (Obamas)  och Republikanska partiet (Romneys).

Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?



V 41

Tisd/Onsd/Torsd.

Gör klart frågorna till läroboken samt din egen fördjupning om något i Usa;s historia.
Torsdag skicka in dina svar/arbete för rättning.

V 40

Lägg ditt Geografiarbete om en delstat i Usa på din Blogg.

1. Kolla Tavelgenomgångarna på STARTSIDAN.
2. Gör frågorna till läroboken.
3. Gör din egna historieundersökning, förslag HJÄLP hur du skall göra, se mall på Katedern

V 39 

Lägg ditt Geografiarbete om en delstat i Usa på din Blogg.

Nu går vi över till att jobba med Usa;s historia.
Mha av film KeyNote förklaringar och eget arbete kommer du att lära dig om bla.




V 36-38


Inlämning to 20/9

Höstens stora ”världshändelse” är presidentval i Usa, den 6;e November.
Barak Obama utmanas av Mitt Romney.
Vi kommer att arbeta lite med Usa inom So.
Vi börjar med Geografi.
Din uppgift är att beskriva en av Usa,s 50 delstater :-)


Geografi.

Presentera en delstat och jämför den med Ullared.
Redovisa delar av arbetet med hjälp av quicktime time player skärminspelning.
Du berättar till lite bilder, kartor street view om delstaten


1.Börja med att kolla i kartboken på s 70, här finns alla delstater.

Välj en du vill jobba med.
Kolla i kartboken70-74 och beskriv befolkning,höjd, årsnedebörd, temperatur, klimat, jordmån, organisk/oorganisk produktion ….. jämför med Halland.

2.
Fortsätt att beskriva hur din delstat är mha Google.

Förslag på frågor.
Varför just det delstats namnet,
När/hur blev det en delstat
Geografisk beskrivning = klimat, odlar, berg, sten, sjöar osv
Var bor folk i delstaten/varför där?
Fattiga/rika i delstaten?
Energi = kärnkraft/kol/olja??
Maträtter
Djur
Industri och annan tillverkning
Flagga
Tv program
Sevärdheter/känt för. Kolla street view
Straff/lag och rätt

3. LÄNKAR


       Lite fakta om delstater

        http://www.utbytesstudent.se/usa/stat/idaho

    Se Google Maps streetview

QUICK TIME



V 34-35


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar