Åk 8 Ht 2017
Sista uppgifterna innan sommarlovet 2018.
CLASSROOMKOD 82mnw81
Industriella revolutionen och Ryska revolutionerna.
UPPGIFTER
1. Se filmerna i Studi.se om Industrielle Revolutionen och Ryska revolutionen.
2. Gör uppgifterna i Clio.
3. Se dessa repetitionsfilmerna
Om industriella revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=NlENT1yEaDE
Om ryska revolutionen. https://www.youtube.com/watch?v=xhkguwtgfu8
Om ryska revolutionen. https://www.youtube.com/watch?v=H3FK5g_QDGU
Om ryska revolutionen. https://www.youtube.com/watch?v=2minF27tsyU
Om ryska revolutionen. https://www.youtube.com/watch?v=2minF27tsyU
LÄRA SIG
Industriella revolutionen
Kunna Vad är en revolution. Industriella = När. Orsaker, konsekvenser för samhället och människor.
- Vilka var orsakerna till den industriella revolutionen?
- Hur påverkade revolutionen människors livssituation?
- Vilka konsekvenser fick den industriella revolutionen?
- Vilka spår av revolutionen kan ni se i dagens samhälle?
Ryska revolutionerna 1905. Februari/Oktober 1917.
Orsaker. Följder.
Jag kan använda och förklara historiska begrepp, som
revolution, industriella revolutionen, klassamhälle, urbanisering, triangelhandel, arbetarklass/arbetarrörelsen, klasskillnader, ryska revolutionen, tsar, Kommunister, Lenin, Ryssland -Sovjetuninnen (CCCP), Stalin
Centralt innehåll
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700— 1900
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier
.........................................................................................................................
I samband med Praon läser åk 8 ett avsnitt i samhällskunskap om arbetsliv.
Lär 11
* Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt.
* Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle.
* Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
....
....
Begrepp att förklara.
Prao
referens
cv
anställd/anställningsformer
uppsagd
las
a-kassa lön/skatt
fackförbund
arbetsmiljö
strejk/lockout
svartjobb l
Lika lön
pension
Uppgifter.
1.
Arbetsbok samhälle 3. Sid 65-83. Frågor på sid 72 och 83.
Arbetsbok samhälle 3. Sid 65-83. Frågor på sid 72 och 83.
Skicka in svaren till boken samt till begreppen här ovan (prao, referens osv) till
CLASSROOMKOD fcvr9vp.
CLASSROOMKOD fcvr9vp.
2. Logga in på studi.se gör uppgifterna där, 4-5 filmer med quiz till.
V 13-15 Geografi Kampen om naturresurser
Uppgifter finns i Classroom kod jdfke9s
Centralt innehåll
Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och
mark.
Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa
drivmedel.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala
om geografi.
Begrepp
1. Intressekonflikt – När två eller fler parter har olika åsikt
2. Kalavverkning – När nästan alla träd avverkas i en skog
3. Naturresurs – Det vi får av naturen, till exempel skog, sol, vatten, mark
4. Förnybara resurser – En resurs som kan återhämta sig som skog, sol
5. Icke förnybara resurser – En resurs som inte kan återhämta sig själv
tillräckligt snabbt som till exempel uran, kol.
6. Transnationella bolag – Bolag/företag som har verksamhet i flera länder.
7. Global uppvärmning – När jordens klimat blir varmare ”överallt”
8. Ge exempel på konflikter som kan handla om markanvändning/naturresurser.
Använd begreppen
Människor – Samhälle – Miljö
På kort sikt – På lång sikt
Lokalt - Globalt
Om lösenord eller annat krånglar på Clio se ett program på denna länk
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Religion. Startar v 49, 4 x 60 min jobb före jul så lugnt du hinner lämna in det du gjort
Lära sig
Vad är religion, Rit, Myt, livsfrågor, ateist, Sekulariserat samhälle.
Vilka är världsreligionerna + basfakta/jämförelse om två av världsreligionerna.
Uppgifter
1. UPPVÄRMNING.
Vad kan du om religion sedan tidigare? Vad behöver du träna mer på?
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR
2. Se denna film igen om du behöver (sett den i helklass).
Tvåminutersfilm om var re uppstod/finns
Jämförelselänk om religionerna.
3. Lär dig begreppen ovan.
4. Arbetsboken/häftet.
4. Arbetsboken/häftet.
5. Jobba med 2 världsreligioner, börja med att välja ut några av frågorna nedan. Målet är att någon skall kunna komma och fråga dig lite om vad tror tex hinduerna på? Vad händer där när man dör? Hur skall man leva som hindu, var finns d i världen?
Grundare – vem, var, varför, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Ekonomi
Mål.
Ekonomiska begrepp åk 8 som vanligt ”förklara dem” .
(ge exempel, orsaker, följder, köllor)
Ekonomi, ekonomisk balans, budget/budgetuppställning, samhällets kostnad för dig, bruttolön, nettolön, disponibel inkomst, inkomst, skatt, statlig skatt/kommunal skatt, deklaration, ränta, amotera, kronofogde.
Vilka ”saker” kostar mest på Apelskolan, hur får Apelskolan in pengar.
Varifrån får kommunen sina inkomster, vart går kommunens pengar dvs utgifterna.
Statens budget.
Utbud/efterfråga.
Ekonomiska kretsloppet.
Bnp/bnp per capita.
Marknad, fri konkurrens, kartell, monopol,
3 ekonomiska system.
Hög/lågkonjunktur.
UPPGIFTER I CLIO LÄROBOK
Avsnitt hushållets ekonomi
Bnp/bnp per capita.
Marknad, fri konkurrens, kartell, monopol,
3 ekonomiska system.
Hög/lågkonjunktur.
UPPGIFTER I CLIO LÄROBOK
Avsnitt hushållets ekonomi
CLIO :-)
Logga in på Clio
Kolla under arbetsområden (skall stå på vänster sida … en motorväg är symbolen)
Klicka på hushållets ekonomi … nu är du inne i läroboken
Uppgifter här.
- Hushållens ekonomi = läs/lyssna på texten. Dra i reglagen längst ner om vad du kan just nu om det di skall lära dig. Längst ner en knapp, nästa. Tryck på den.
2. Hur får man det att funka. = Kolla på videon och försök att besvara frågorna under som hör till videon. Skriv svaren på paddan, sen skall du klistra in svaren i Clio …
3. Vad är pengar. Här kan du välja lätt/svår text. Lyssna eller läs texterna … se filmerna och försök att göra det som står i läsguiderna ….
4. Här skall du försöka förklara 4 begrepp …. Har dessa begrepp funnits med tidigare i Clio i någon video…..
5. Hoppa över denna upp.
6. Värdera. Försök att göra denna uppgift. Skriv ner svaren i paddan så länge. Sen skall du klistra in dem i Clio
7. Priset på pengar. Här kan du välja lätt/svår text samt lyssna eller läsa. Lyssna eller läs och försök att göra det som står i läsguiderna.
Filmer ekonomi
1.Vad är grejen med privatekonomihttps://www.youtube.com/watch?v=zXKlPrxFVbM&t=349s
………………………………..
2.Hur mycket tjänar man på youtubereklam?https://www.youtube.com/watch?v=pxUgPLxvqKI
3.Hur mycket tjänar jag Ben.https://www.youtube.com/watch?v=crQzBfMIMzM
.............................
4.Aktier Vad är en aktie?
.https://www.youtube.com/watch?v=raVOIQsJs3Y
5. Så funkar aktier
4.Aktier Vad är en aktie?
.https://www.youtube.com/watch?v=raVOIQsJs3Y
5. Så funkar aktier
.https://www.youtube.com/watch?v=N0Uv5X2J8UM
6.Vad är en aktiebörs?.
6.Vad är en aktiebörs?.
https://www.youtube.com/watch?v=LEA8J14MnJk
………………………………..Utbud och efterfråga (studi)
7.https://www.youtube.com/watch?
………………………………..Utbud och efterfråga (studi)
7.https://www.youtube.com/watch?
v=O59vod8iyiU&list=PLCLofNExeWxDqB43lWbDl83Tayq6y48dY&index=4
8. Ekonomiska kretsloppet (studi).
8. Ekonomiska kretsloppet (studi).
https://www.youtube.com/watch?v=Cs-3tx06meU&list=PLCLofNExeWxDqB43lWbDl83Tayq6y48dY&index=8
11. SVERIGES BUDGET
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6778891
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
12. Marknadsekonomi, blandekonomi, planekonomi
https://www.youtube.com/watch?v=P2u2Ho3hl90
13. Ok sammanfattning
https://www.youtube.com/watch?v=JqCF4Qz91l4
Källkritik
9. Produktionsfaktorer
10. Vad är BNP
Svårare
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6778891
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
12. Marknadsekonomi, blandekonomi, planekonomi
https://www.youtube.com/watch?v=P2u2Ho3hl90
13. Ok sammanfattning
https://www.youtube.com/watch?v=JqCF4Qz91l4
Källkritik
1
Klippet handlar om
Hur vem som helst kan skapa en trovärdig story,
utan att den har något med verkligheten att göra.
Nyckelord
Källkritik, källor, trovärdighet, viral, sociala medier, fejk, story, opinion, bedragare.
…………………
2
Bland alla bluffar på nätet så är det ganska vanligt att bilder står i fokus – antingen att de är manipulerade eller påstås föreställa något annat än de i verkligheten gör. Här är tre sätt du kan viralgranska bilder!
…………………..
3
Så viralgranskar du videoklipp
Det händer att filmer påstås föreställa något annat än de verkligen gör. Då behöver du granska filmen och försöka hitta ursprunget – men det kan vara klurigt. Här är några av Viralgranskarens tips för hur du själv blir en viralgranskare!
…………………….
4
Fått ett spöke? Teresa Fidalgo. Kommer först reklam sen kommer filmen
…………………………
5
Hur källkritisk är du när det kommer till artiklar och information som dyker upp i dina flöden? Vi lämnar digitala fotspår efter oss när vi är på internet. Vad är en filterbubbla och kan du bryta dig ur?
……………………
Var ligger Katmandu? Hur varmt är
det i Kuala Lumpur i December?
Hur många invånare har Kairo? Vad ligger Laos? Vad är viktigt att känna till på en karta?
Undervisningen i Geografi ska behandla
följande centrala innehåll:
Namn och läge på världsdelarna, viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar,
regioner och orter.
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor.
Topografiska och olika tematiska kartor.
UPPGIFTER
1.
Fyll i kartor. Ta först stora världskartan och
fyll i de 7 världsdelarna, de 3 världshaven samt en bergskedja/öken i varje
världsdel.
2 karta över 2 världsdelar. Egna namn som du tycker är viktiga, kanske Googla på …världens
2 karta över 2 världsdelar. Egna namn som du tycker är viktiga, kanske Googla på …världens
viktigaste länder/städer .…vilka städer pratas det mest om på nyheterna.
Ta med ”sådant du tycker är
viktigt” i din världsdel. Städer, flod, sjö, berg, öken, lite om hur ”marken”
ser ut tex odlad jord, stäpp mm
4.
Ta två länder du ej vet så mycket om och
gör en jämförelse mellan dem. Kolla på denna länk http://varldskoll.se/jamfor-lander/?land-1=se&land-2=ni&start=1
5.
Vad är en tematisk respektive Topografisk karta?
6.
Kartorna nedan är de tematiska/topografiska?
Vilka 3 kartor kommer du att ha mest nytta av i ditt liv, varför, motivera.
Fysisk karta
Orienteringskarta
Sjökort
Terrängkarta
Vägkarta
Tätortskarta
Politisk karta
Ekonomisk karta
Väderkarta
Befolkningskarta
Geologisk karta
Fastighetskarta
Historisk karta
Film
om kartor från studi.
22 olika ekonomiska kartor exempel på tematiska kartor.
Sli om kartor
5.Repetara gradnätet
Tittar man på en världskarta så ser man att det finns ett rutnät över
världen. Detta är ett system med linjer som går från nord till syd och från öst
till väst. Gradnätet används till att kunna ange varje plats på jorden med en
exakt position.
Din
uppgift är att ta orientera dig lite kort om hur detta fungerar. Titta på
filmerna.
När du gjort detta ska du fundera
på vilken nytta man kan ha av gradnätet. Skriv dina funderingar.
Geografi
Centralt innehåll
· Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka
konsekvenser förändringar kan få för
människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
· Hot till exempel översvämningar, torka och jordbävningar och
vilka konsekvenser det kan få.
· Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa skriva
och samtala om geografi.
· Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka
konsekvenser förändringar kan få för
människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
· Hot till exempel översvämningar, torka och jordbävningar och
vilka konsekvenser det kan få.
· Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa skriva
och samtala om geografi.
Vad gör du?
Geografi avsnittet klimat och hållbar utveckling.
Lära dig.
Förklara begreppen här nedan.
Hållbar utveckling, hur kan du bidra till en hållbar
utveckling.
Ekologiska fotavtryck.
Kretslopp.
Global uppvärmning.
Växthuseffekt
Vad är klimatförändringar och hur påverkar de jorden. Vilka
drabbas.
Vad är golfströmmen och vad händer om den ”stannar”.
Vad händer om all is smälter?
Hot mot Ullared? Vad kan du göra?
Du jobbar med förmågorna förklara något begrepp, se
på orsakerna samt konsekvenserna-
Tex Klimatförändringar = vad är det, vilka drabbas/vad kan
det leda till, vilka orsaker finns det, vad kan hejda och vem kan hejda
klimatförändringarna och hur.
Uppgifter
1. Se ihop. The day after tomorrow.
2.
Se infofilm. Allmänt om växthuseffekt,
klimatpåverkan.9 min
3.
Läsa Golfströmmen slutar.
4.
Se. Vad händer om inlandsisen smälter
5.
Se. Så skulle världen se ut om all is smälte,
kartfilm
6.
Se. Klimatpåverkan orsak – verkan
7.
Gör uppgiften. Testa ditt ekologiska fotavtryck
8.
Gör uppgiften. Testa vad du vet om vatten
9.
Gör uppgiften. Testa vad du vet om plast
1. Arbetshäftet = vita häftet.
16.1 = Förklara orden.... vad är det hur påverkar det16.2 = Kolla i tabellen överst och tänk ut rimliga svar. Använda diagram
16.3 = Hur har ni det hemma/vad kan ni göra bättre.
16.4 = Hur miljövänlig är du?
16. 5 = Välj ut 2. Vad är, orsaker, följder, Åtgärder se exempel.
16..7 = Gör ej
16.9 = Goggla, orsaker, konsekvenser, lösningar
16.8 = Försök att använda exemplen på hur du skall förklara ,dörför att pga av mm.
(Gör de 5 översta rutorna fel sidor skall va 87, 86, 92, 90/91, 82)
Inlärtillfälle.
16.1= 2 begrepp
16.5 = 1 begrepp
16.9 = 2 begrepp
16.8 = 1 begrepp
Agenda 21
1. Se film 2012
Bedömning.
I so Står alltid enkelt … utvecklat …. Väl utvecklat … Se nedan …
Exempel kommer på vad som ”är bra so svar”
Klimatförändringar
|
Eleven kan föra enkla och till viss
del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av
klimatförändringar samt hur det kan påverka människor och samhällen
|
Eleven kan föra utvecklade och
underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar
samt hur det kan påverka människor och samhällen
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar
samt hur det kan påverka människor och samhällen
|
Hållbar utveckling
|
Eleven kan föra enkla och till viss
del underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på
jorden.
|
Eleven kan föra utvecklade och
underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på jorden.
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om hur det ett hållbart klimat kan skapas på jorden.
|
Livsmiljöer
Klimatförändringar och konsekvenser.
"Exit tickets" och formativa samtal.
|
Du kan diskutera på ett enkelt sätt varför det blir klimatförändringar
och hur det påverkar människan, samhället och miljön i världen.
|
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt varför det blir klimatförändringar
och hur det påverkar människan, samhället och miljön i världen.
|
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt varför det blir
klimatförändringar och hur det påverkar människan, samhället och miljön i
världen.
|
|
Miljö, människor och hållbarhet
|
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar
utveckling. Du ger något exempel och enkla förslag på vad man kan göra bättre
och hur det kan påverka människan, samhället och naturen.
|
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar
utveckling. Du ger fler exempel och utvecklade förslag på vad man kan göra
bättre och hur det kan påverka människan, samhället och naturen.
|
Du kan diskutera ekologiska, ekonomiska och sociala frågor om hållbar
utveckling. Du ger varierade exempel och välutvecklade förslag på vad man kan
göra bättre och hur det kan påverka människan, samhället och naturen.
|
|
Begrepp
Geografi
|
Du kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande
sätt.
|
Du kan även använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande
sätt.
|
Du kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
|
Franska Revolutionen
CENTRALT INNEHÅLL
Samhällsomvandling och
idéströmningar, cirka 1700–1900
Revolutioner och
framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
olika samhällsgruppers
och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa
Vad gör du?
Historia. Franska revolutionen.
Lära sig?
Om Franska revolutionen och hur denna
händelse har påverkat det samhälle vi lever i idag.
Förklara orsaker, händelseförlopp och
konsekvenser.
Begrepp (att jämföra, förklara)
Revolution, Stormning av Bastiljen, guilotin, Personerna Voltaire, Rousseau och
Napoleon.
Källor
Bedömning.
Matriser. Grundläggande/enkla förklaringar…. Goda kunskaper ….
Mycket goda/utvecklade förklaringar
E
C
A
Du ser hur minst två orsaker hänger
ihop med varandra.
T.ex den orsaken ledde till den...
Du ser hur minst 3 orsaker hänger ihop
varandra.
Du använder dig av minst ett exempel
Du ser hur minst 4 orsaker hänger ihop
varandra.
Du använder dig av minst två exempel
Samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
E
C
A
Du ser hur minst två orsaker hänger
ihop med varandra.
T.ex den orsaken ledde till den...
Du ser hur minst 3 orsaker hänger ihop
varandra.
Du använder dig av minst ett exempel
Du ser hur minst 4 orsaker hänger ihop
varandra.
Du använder dig av minst två exempel
Film1. (3 min)
Visar Missnöje,
avrättning, Napoleon
Film 2. (3 min)
Orsak, frihet
jämlikhet broderskap, Ludvig XVI Marie Antoniette, Napoleon
Film 3 (3 min)
Orsaker, Konsekvenser
Film 4. (8 min)
Orsaker, Voltaire
Film 5. (13 min)
https://www.so-rummet.se/content/fragor-och-svar-om-den-franska-revolutionen 7c Vt 2017
Tv Uppgift
1. Tv uppgift.
Kolla in länkarna och välj ut något program du gillar. Se programmet. Följ sen mallen skriva om ett tv-program.
(händelse, orsaker/problem, följder, lösningar, källor som tv programmet haft)
Länkar
Uppdrag granskning
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Vetenskapens värld
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3
Dokument utifrån
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
Dokumentärfilmer
http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5
http://www.svtplay.se/dokumentar
FINNS b.la DETTA att välja på.
Gömda rummet (säljer gammal mat som ny)
Panamadokumenten (skattefiffel som leder till Sverige)
Is-nätverk i Sverige.
Pojkarna från Fittja del ½ (följer unga och hur de blir ”kriminella”)
De nationella proven (är de rättvisa, fuskas det)
Tjernobyl idag (om kärnkraftsolyckan och hur det är idag) del 14
Rosetta (om en rymdsond) del 13
Djingis Khan (om hans erövringar mm) del 11
Nätattacker (överbelastning, hackers mm) del 8
Birka (om vikingarnas stad Birka) del 8
Vem är Emmanuel Macron Frankrikes nye president
Saudiarabien- om detta land
Turkiets starke man. Om Erdogan som styr i Turkiet
Despoten i Damaskus. Om Syriens diktator al-Assad
Gitmo. Omfångarna på Guantanamobasen
Min son jihadisten. Hur föds en terrorist
Satudarah. Hur ser ett kriminellt brödraskap ut
Jag älskar våldet. Från skinhead till familjefar
Julen börjar i Gävle. Om bocken som bränns varje år
Lasermannen
Jockey. Om ryttaryrket och att vara tjej här
Den perfekta araben. Om en häst
Edward Snowden
Historien om Eurovision Song Test
V 13-18
Du måste logga in genom PUFFIN
http://apps.forskning.se/InfactPlaneten/
Vad du skall lära dig att förklara/resonera om. Vad är det? Hur påverkar det jorden?
1. Great Acceleration
2. Globalisering
3. Akilleshälar ekologiska
4. Ekologiska fotavtryck
5. Amazonburgare
6. 40 fotbollsplaner per minut/Grönt guld
7. Golfströmmen
8. Tsunamiskydd eller Räkodling
Bedöms.
Se bedömningsmatris
Bedöms.
Se bedömningsmatris
V 9-13
Du jobbar med ett avsnitt
inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt
dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”. Arbetsområdet kommer tillbaka
i åk 8 och i åk 9. Nu i åk 7 är att du skall ”ha hört begreppen och känna till
begreppen”.
Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord =
Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.
* Resonera om moraliska
dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån filmen Hunger Games, utifrån 7
dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.
Exit ticket
GREKLAND
Mål:
Kunna beskriva det antika Greklands uppgång och fall.
Kunna beskriva hur demokrati utvecklas och jämföra med idag.
Kunna berätta om vardagslivet i det antika Grekland och jämföra med Sverige idag.
Kunna några källkritiska begrepp och resonera kring historia med hjälp av historiska källor.
Kunna beskriva arvet från Antiken och ge exempel hur man ser arvet i vårt moderna samhälle.
Kunna beskriva arvet från Antiken och ge exempel hur man ser arvet i vårt moderna samhälle.
Begrepp att förklara.
Varför läser du om Grekland, Antiken, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, Zeus,
Fakta om 2 gudar, Vad finns kvar i Falkenberg idag från antika Grekland, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag.
Hellenism. Källors trovärdighet.
* Tolka, diskutera och analysera bilder.
* Förstå det du läser
* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den
tiden.
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen
Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.
a. 3 min film finns här.
b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.
c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.
d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.
Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer
e. Se filmen på 4 minuter som finns här.
Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen
Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.
a. 3 min film finns här.
När var Antiken, Vad var Antiken, Vilka 3 saker gjorde att
Grekerna kände sig som ett folk?
b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.
Varför enades ej alla småstater till ett land, Polis betyder,
Varför reste grekerna ut på haven, Varför skall du känna till något om Grekland/Antiken, Vad betyder demokrati, direktdemokrati/representativ demokrati?
c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.
Vad berättar han om på vad hände under Grekiska antiken,
Vad berättar han om vad som hände under den klassisk tiden, Jämför städerna Aten/Sparta.
d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.
Vem var Zeus, Zeus gömdes i en grotta/varför,
Vad gjorde Zeus när han blev stor, vad gjorde han med sina barn, varför huvudvärk, vad har Zeus med Olympiad att göra.
Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer
Hur var det att vara kvinna/man på den tiden jämfört med idag.
e. Se filmen på 4 minuter som finns här.
Teater, Skene, Orchestra, Homeros, Hur byggs en Film upp (Grekerna som" kom på" detta)
Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan
Kan fungera dåligt i paddan
Ny So Hösttermin 2016
Vad gör 7c ?
Lite om Usas historia.
UPPGIFT.
Se på filmerna under revolution sen om din revolution.
Läs om din revolution. Se SOS 3.
Berätta förklara vad revolutionen innebar tex om
när, var, varför, hur, följder, påverkan på Sverige?
Revolution.
Se film ett här
Se film två här
Amerikanska Revolutionen.
Se film ett här
Se film två här
Se film tre här
Arbetsområdet är Lag och rätt.
Se opp i klassrummet för.
Vad gör du?
Varför?
Hur?
Vad skall du lära dig.
Mål Centrala begrepp
Mål Centrala begrepp
UPPGIFTER
Tavelprat/diskussion om brott, från brott till häktning, olika påföljder, personer i en domstol.
Statistik på brå;s hemsida
Infofilmer
Film 1 om misshandel se här
Film 2 om internettrakaserier se här
Film 5 14 min lång sammanfattning om allt vi pratat om ...seg men tar upp typ allt se här
Bokuppgifter
1. Hur mycket vet du om vad som händer efter ett brott?
Klicka här kunskapstest
Läs och svara på frågorna. Hur många poäng får du? Om du vill får du gärna gå igenom fallet flera gånger för att få ett bättre resultat.
Mitt resultat:
_________________________________________
2. Statistik. Svara på frågorna.
- Ungefär hur många brott anmäldes i Sverige 2013?
- Vilka är de tre vanligaste brotten?
- Hur stor andel av brotten begås av män?
- Hur många döms som skyldiga till brott varje år?
- Hur många brott begås av människor med utländsk bakgrund respektive dem som är födda i Sverige?
- Vilka brott är typiska ungdomsbrott?
Är det ett brott om man hotar någon för att han eller hon inte ska anmäla brottet?
3. Titta på filmen: Påföljden Ungdomstjänst.
Skriv sedan ner tre saker som hon säger i filmen och som du inte visste förut.
Ungdomstjänst (klicka på fjärde fliken)
5. Följ berättelsen Brottsfallet och testa dina kunskaper om rättsväsendet.
Hur många poäng får du?
Mitt resultat:
6. Varför begår ungdomar brott och vem blir kriminell?
Titta på filmen och skriv ned förklaringen som
professorn ger. Vad tänker du om det han säger?
Titta på filmen och skriv ned förklaringen som
professorn ger. Vad tänker du om det han säger?
Professorn(klicka på filmen uppe till höger)
Professorns förklaring:
Mina tankar:
7. Förklara orden:
Nu kan du förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i
Sverige. Nu följer ett antal ord som du ska förklara. Det
är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du
verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del
av orden redan annars kan du få hjälp av ordlistan.
Nu kan du förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i
Sverige. Nu följer ett antal ord som du ska förklara. Det
är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du
verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del
av orden redan annars kan du få hjälp av ordlistan.
Straffmyndig
Brott
Brott
Åklagare
Anhålla
Förhör
Frihetsberövas
Häktning
Tingsrätt
Domare
Vittne
Åtal
Hovrätt
Bevis
Nämndemän
Advokat
Tilltalad
Målsägande
Påföljd
Ungdomsvård
Dagsböter
Klart = Geografi. Prov 16/9
Vad skall du lära dig?
Alltid i So = Du har
begrepp/svåra ord som du skall ”förklara” = jämföra, se orsaker och konsekvenser, reflektera över,
Just nu
1. Rita upp Usa och sätta ut 20 egna platser
(tex stad, berg, sjö, flod, företag, kändisar)
2. Förklara ”so orden” a.Geografi,
b.topografisk/tematisk karta, c.klimatzoner
d.vegetationszoner samt på vilka sätt
klimatet påverkar människors levnadsvillkor
e, Jämföra en valfri delstat i Usa med
Halland
Hur bedöms du? Se matris i sal Medusa/Selma
Läroplanens fina ord.
Ge 7-9
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva
och samtala om geografi
Ge 7-9
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och
olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor
Uppgifter
Vitt häftet = karta
Gult/Grönt karthäfte
Orange = So orden + delstat
OLD STUFF
RELIGION
Mål.
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit,ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna + basfakta om en av världsreligionerna.
UPPVÄRMNING
Religionsspel
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR
UPPVÄRMNING
Religionsspel
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR
UPPGIFT 1
Hjälps åt att göra det nationella provet i religion.
Se info på stencil.
Svara i appen showbie
......................................................................................
UPPGIFT 2
- Jobba med lärobok/arbetsbok.
a, Religion och liv 7 sid 5-17, arbetsbok s 5-11
b, Religion och liv 9 sid 78-85 arbetsbok s 35-39
(s 39 förklara bara agnostiker)
2. Välj en av världsreligionerna Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism att
jobba med. Se info filmerna om din religion .
Islam
Om Koranen och sunna https://www.youtube.com/watch?v=e0NeGypV8jQ
Buddhism
Judendom
Hinduism
3 Gör uppgifterna om din religion i arbetsboken.
Judendom. Religion och liv 7 82-93. Arbetsbok 5-10
Islam. Religion och liv 9 sid 6-26. Arbetsbok 4,7,8,9-14
Buddhism Religion och liv 9 48-61. Arbetsbok 23-28.
Hinduism Religion och liv 9 32-46. Arbetsbok 18-22
4. Googla upp fakta om din religion
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Ok länk till fakta om världsreligionerna se 3 länkar här
4. Gör en Royal Quizz om din religion
Här är länk till Royal Quizz
.....................................................................................
UPPGIFT 3
1.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?
Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är..
Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder
Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.
2. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt.
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?
Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor.
Exempel kan se ut såhär:
- På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla”
2.På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.
3. En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
Buddhism
Här e den Samsara
V 13/14 Arbetsområde Usa
1. Kartuppgift
2. Goggla upp 20 av frågorna.
3. Välj en delstat att presentera.
4. Välj en sevärdhet att presentera.
5. Frågor till geografiboken.
V 11 och V 12 Klara att "visa upp" fredag 20/3 So; är då 10-11.
Se filmen Bully.
Gör film, armband, infoplansch, kakor mm
till rocka sockan dagen 20/3
Klar gör geo uppg här nedan
1. Ladda hem appen Puffin Free
Jobba med Geografiuppgifter till sidan planeten, se stencil.
Här är LÄNKEN till sidan Planeten. Obs du måste gå in via PUFFIN.
Må/ti Gör klart minoriteter. Se flik här ovan
Förklara orden, stereotyp,minoritet, nationell minoritet samt
gör en Keynote om din minoritet.
Fr Redovisa minoriteter
v 9
Må Prov tebax, göra klart Grekland
On/Fr Percy Jackson + minoriteter
GREKLAND
Begrepp du skall lära dig.
Varför läser du om Grekland, Antiken, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, Zeus, Afrodite
Fakta om 2 gudar, Vad finns kvar i Falkenberg idag, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. Hellenism
Förmågor du tränar
*Tolka, diskutera och analysera bilder
* Förstå det du läser
* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den tiden.
* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen
Uppgift 1. Se filmerna a,b,c,d,e och besvara frågorna.
a. 3 min film finns här.
När var Antiken, Vad var Antiken, Vilka 3 saker gjorde att
Grekerna kände sig som ett folk?
b. Se från 2.50-8.40 på film som finns här.
Varför enades ej alla småstater till ett land, Polis betyder,
Varför reste grekerna ut på haven, Varför skall du känna till något om Grekland/Antiken, Vad betyder demokrati, direktdemokrati/representativ demokrati?
c. Se från 5.30-8.30 på film som finns här.
Vad berättar han om på vad hände under Grekiska antiken,
Vad berättar han om vad som hände under den klassisk tiden, Jämför städerna Aten/Sparta.
d1. Se filmen från 0-3 min som finns här.
Vem var Zeus, Zeus gömdes i en grotta/varför,
Vad gjorde Zeus när han blev stor, vad gjorde han med sina barn, varför huvudvärk, vad har Zeus med Olympiad att göra.
Fortsätt att se på filmen 3.07 kommer lite mer
Hur var det att vara kvinna/man på den tiden jämfört med idag.
e. Se filmen på 4 minuter som finns här.
Teater, Skene, Orchestra, Homeros, Hur byggs en Film upp (Grekerna som" kom på" detta)
Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan
Kan fungera dåligt i paddan
UPPGIFT 2 Fördjupa dig i ett område Se stencil
UPPGIFT 3 Gör En GAMI och skicka in
Hur funkar Tellagami se länk här
Uppgift GAMI
Du kan spela in 30 sekunder åt gången, dina inspelningsklipp får du spara i kamerarullen sedan till iMovie där du kan klippa ihop dem så att det blir en längre film.
Hur funkar Tellagami se länk här
Uppgift GAMI
Du kan spela in 30 sekunder åt gången, dina inspelningsklipp får du spara i kamerarullen sedan till iMovie där du kan klippa ihop dem så att det blir en längre film.
Må 12/1 2015
1 Se lilla Aktuellts årskrönika på länken http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/
Du måste scrolla ner lite så ser du filmen
A Vilken nyhet tyckte du var ”bäst”/varför.
B Vilken nyhet tyckte du var ”sämst”/varför
2. Gör Quizzen som finns på länken ovan.
3. Under Quizzen skall du se några filmer, se dem rösta på den du gillar bäst.
C Vilken film gillade du bäst?
4. Årets ”största” nyhet i Sverige var nog regeringskrisen.
Se de 3 länkarna nedan. Scrolla ner till rätt film.
vi förklarar valkaoset http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt-skola/
se därför blir det nyval http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt-skola/
se därför blir det inget extraval http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt-skola/
D Varför blev det valkaos och varför blir det inget nyval
Höstterminen 2014 7c
V 44-50
Läxprov Fredag 5/12 v 49
KLAR
1. SPICE UPPGIFT
Kolla på denna länk om spice
1.Försök förklara följande frågor
2. Skriv några rader om Alfred Nobel, tack.
- Vem var det, vad är han känd för?
- När var hur delas Nobelpriset ut?
- Nobelfesten hålls? Leta upp någon snygg klänning och någon god maträtterna
Nobelmiddagen.
V 40-42
Må 1700-talshäftet
On Världens Barn
Begrepp att lära sig.
FrihetstideGustavianska tiden/… skillnad mot stormaktstiden
4 stånden i riksdagen ... kvinnorna på 1700 talet
Hattar/Mössor, Tryckfrihet, Skiftesreformen, Linne,Polhem, Gustav III,
Svenska slavar,Cajsa Warg, Ostindiska kompaniet. Industriella revolutionen
* Vita häftet
* Bilder till levande historia 6
* Arbetsbok
* Gult häfte Den industriella revolutionen
* Gult häfte Den industriella revolutionen
* Bilder till lärobo levande historia 8
Läxprov Fredag 5/12 v 49
KLAR
1. SPICE UPPGIFT
Kolla på denna länk om spice
1.Försök förklara följande frågor
• Vad är spice?
• Varför är det så svårt att förbjuda den?
• Var handlar ungdomar spice?
• Hur reagerar kroppen på spice?
• Varför är spice många gånger farligare än andra droger?
• Hur ser dödsstatistiken ut?
• Vad gör regeringen?
• Vilka myndigheter kämpar mot spridningen av spice?
2. Läs om Frida och återberätta kort hur det kan gå att "börja med Spice". Läs Denna länk
2. Skriv några rader om Alfred Nobel, tack.
- Vem var det, vad är han känd för?
- När var hur delas Nobelpriset ut?
- Nobelfesten hålls? Leta upp någon snygg klänning och någon god maträtterna
Nobelmiddagen.
V 40-42
Må 1700-talshäftet
On Världens Barn
I helgen som gick startade riksinsamlingen Världens Barn. Den genomförs av Radiohjälpen tillsammans med 20 andra hjälporganisationer, Sveriges Television, Sveriges Radio och 45 000 frivilliga. Under några höstveckor arbetar för att världens ska få en bättre chans i livet
UPPGIFT
1.Se bildspel på länken HÄR
Vad visar. Bildspelet?
2.Välj ut TVÅ projekt på länken HÄR Förklara vad dessa projekt innebäroch varför skall det skänkas pengar hit?
3.Jämför Sverige med de länder du hade i fråga två. Likheter skillnader ... använd dessa LÄNKAR ETT och TVÅ. Kolla på dels länderna i sig själva storlek mm dels hur folket har
det i landet. hur länge de lever, utbildning, läskunnighet, födda barn, sjukdomar, valdeltagande.
4. Kolla denna LÄNK . Vad är Radiohjälpens uppdrag, hur används deras pengar, hur är deras historia/vilket var deras första uppdrag att samla in pengar till? Insamlade medel/Hur samlas pengarna in?
VALET 2014
Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige.
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige, kommunstyrelse, utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition, myndigheter
Uppgifter
V 36-39
Må
Se film 5
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
On Se film 6 Gör Uppg Valaffischers budskap = kolla affischer i Ullared samt på denna länk
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati
v 35
Förra veckan såg du dessa 2 filmer
Film 1
Film 2
Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)
v 34
- Gå in på www.allavaljare.nu
1. Lyssna/läs 3 av nyheterna. Vad handlar de om, (vad,var,varför)
2. Lyssna/läs se bildspelen under att rösta.
Förklara.Hur röstar man? Vem får rösta
3. Lyssna/läs under mer om att rösta.
Förklara. Är alla röster lika mycket värda?
Tvingas man att rösta?
Hur kan man veta att det man röstar på är hemligt?
4. Lyssna/läs under val i Sverige.
När är det val? Vad är det vi väljer politiker till?
Hur ofta är det val i Sverige?
5. Lyssna/läs under viktiga frågor i valet.
Välj ut 2 frågor tex försvar .... läs lyssna vad det står om försvar..
kommentera vad, var, vad, vem, varför? Gör likadant med 3
andra frågor.
6. Läs/lyssna under partierna. Skriv fakta om 2 av partierna.
7. Läs/lyssna under Fråga politikerna ... under läs politikernas svar.
Välj ut 3 frågor. Kommentera. Vad, var, vem, när, hur, varför
V 36-39
Må
Se film 5
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svarenOn Se film 6 Gör Uppg Valaffischers budskap = kolla affischer i Ullared samt på denna länk
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati
v 35
Förra veckan såg du dessa 2 filmer
Film 1
Film 2
Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)
v 34
andra frågor.
.................................................................................
VÅRTERMINEN 2014
V21
1. Gör klart egna arbetet du började med förra veckan.
2. Välj ut något att se på ... förslag nedan ...
Kolla programmet gör sedan en uppg om vad, var, när, hur,
,varför, jämförelse med idag.
1. Gör klart egna arbetet du började med förra veckan.
2. Välj ut något att se på ... förslag nedan ...
Kolla programmet gör sedan en uppg om vad, var, när, hur,
,varför, jämförelse med idag.
Sh/Hi
Uppdrag granskning
Vetenskapens värld
Dokument inifrån
Dokument utifrån
Domumentärfilmer
Kampen om kronan
Prata Eu
Kodjos Val = Eu
Latin KIngs
Papyrusbåt över Atlanten
Petra den försvunna staden
Sveriges historia
Resa till förintelseläger
Pompeji
Heliga Birgitta
Norrmalmsdramat i Stockholm
Vikingafurstinnan Den första kvinnan i Svenska Historien?
Re
Livet som Amish
Buddhas barn
It prinsessan
Ge
Jordklotets mäktiga resa
Planeten vi tog över
Världens natur
Det kemiska arvet
Swefilm under Dokumentär finns tex
Coca Cola ..... Leonardi Da Vinci ... Till Ungdomen ...
Under Biografier 12 years slave
Drömfilmer Biografi och Historia finns bra ”riktiga filmer”.
V 20
Må Välj ämne till egna arbetet
Ti/On Egna arbetet
V 19
Må.
Läxprov för dig som var sjuk i Onsdags :-)
Kolla på länkarna nedan och vanliga Google och välj ut ett ämne för ditt egna projekt.
Ti Hur man skriver ett arbete.
On. LÄXA Lämna in din PhotoMapo
LÄNKAR
V 18
Må Testa appen Photo Mapo ... läxa till v 19 Onsdag 7/5 Gör en riktig Photo Mapo hemma
Ti Tid att öva till läxprovet i morgon
On läxprov på begreppen från Digilär, se stencil.
V 17
Ses Offline = Diskussionsfrågor om användandet av Internet
Skriv ned vad ni tycker om
1. Kommentera filmerna
2. Påståenden
3. Vad ger status på nätet?
4. Förhållningsregler på Internet
5. Felicia och Johan
6. Vad är olagligt.
V 14-15
Ti/on Logga in på beta.sli.se.
Se programmen. Är det sant Tjejer och killar i media/Att fuska med bilder
Logga in på här på digilär.
Lyssna på arbetsområdet individer och gemenskap, se
stencil om uppgifter.
V 12-13
Må, ti on .
1. Religion = livsfrågor. Lyssna på denna länk
2. Läs i tidningen Vi ses igen Senam
3. Logga in här på digilär.
Lyssna på arbetsområdet individer och gemenskap, se
stencil om uppgifter.
Fån läroplanen
- Vardagliga moraliska dilemman.
- Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet
- Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
- Nya religiösa rörelser, nyreligiositet och privatreligiositet samt hur detta tarsig uttryck.
- Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnandeSveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt,kulturellt och ekonomiskt
V 11
Må
1. Läxprov och inlämning i morgon av din sekt/religionsbegreppen
2. Kolla din first Class och se om du kan logga in på digilär
3. Gör en Quizz om din sekt och skicka den till
niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se Quizzen gör du här .
OBS DU MÅSTE LOGGA IN VIA PUFFIN
ANNARS FUNKAR DET EJ
Skapa ett konto. Gå till Create och gör ett Multiple-Choice Game
Funkar inget och det bara laggar ......
gör en nyhet dvs kolla/lyssna på en/flera nyheter från Aftonbladet eller Gp eller 8 sidor.
Sammanfatta "nyheten".
Ta hjälp av frågorna vad, var, när, vem, hur, varför?
V 10
Göra klart Religionsuppgifterna.
OBS NYA HJÄLPLÄNKAR TILL DE OLIKA RELIGIONERNA SE UNDER V 9
Läxprov 11/3 :-)
Läxprovet är so glosorna samt vad kom du fram till i ditt religionsarbete.
V 9
MÅ Vad gjorde du före lovet. Ny religionsuppgift.
Ti/On Jobba med religionsuppgiften.
RELIGIONSUPPGIFT
1. Förklara begreppen = So glosorna
2. Välj en "tro/ religion" och beskriv/förklara den,
vad tror de på? (Ta hjälp av frågorna nedan)
3. Gör en Quizz om din "religion". Gör en flervalsfrågesport. Se länken nedan
....................................................................................................
BEGREPP ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.Livsfrågor. Etiska frågor. Moral.Källkritik.
Välj en.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.Livsfrågor. Etiska frågor. Moral.Källkritik.
Välj en.
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Falung Gong,Humanisterna,
OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT
http://www.religion.nu
Wicca
Hara krishna film se o- 2.30
Film se de första 2.30 min http://www.youtube.com/watch?v=5WhizrroXlY
Scientologerna
Jehovas vittne
Satanism
Bahai
Rastafari
Spiritualism
New Age
Svår
Zoroastrismen
ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT.
GÖR DE SOM PASSAR TILL DIN SEKT
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem leder gudstjänsten?
Heliga skrifter? Läs ett stycke av deras heliga text och kommentera den? Vad står det?
Spridning och utövare – var i världen finns anhängarna och hur många är de.
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han/hon.
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.
Hur kan denna religions tankar forma/påverka hur du lever ditt liv?
Vilka källor har du använt, kommentera.
Os uppgift. Uppg har du fått i First class också
vecka 3-7 Litet tema i Ge Hi Sh Re utifrån landet Usa
Varför om just Usa, kolla slidesharen här nedan ?
GEOGRAFI Uppgifter KLART V5
1. Kartbok, hitta platser i Usa
2. 50 frågor. Googla upp svaren till minst 26 st.
3. Uppgifter till Geografibok. Börja på B uppgiften.
4. Sevärdheter i Usa
5. Jämför en delstat med Ullared/Halland.
Tisd v6 den 4/12
Karttest. Rita upp Usa och sätt ut så många
"Usa saker" du kan tex stad, flod, sjö, berg, sevärdhet, skådespelare, byggnader, tropiskt klimat, självständighetsdeklarationen osv mm
HISTORIA UPPGIFTER. Klart v 6
Centralt innehåll Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
1. Se de 2 filmerna här nedan några gånger .
Förklara vad en revolution är.
Revolution
3. Se filmerna nedan. Förklara vad den Amerikanska revolutionen var. När, var, varför, hur, påverkan för vanligt folk.
Amerikanska revolutionen.
Film2 Funkar ej i ipad
Film3 Funkar ej i ipad
Film 1
Film 2
Film 3
Film 4
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ht 2013
V 50
Må Gör uppgiften nedan
Ti Läxprov I-U land
On Läxprov tebax samt betygssamtal
UPPGIFT
Två män har två saker gemensamt. Båda dog i förra veckan.Båda har uppmärksammats stort i sociala och traditionella medier. Den ene är skådespelaren Paul Walker, den andre är Nelson Mandela.
1. Paul Walker
Vem var han?
Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
Vad är han känd för?
2. Nelson Mandela
a. kolla bilderna på länken här
b. Läs igenom artikeln på länken här
d. Vem är han?
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
j. Minst en egen reflektion kring citaten.
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
l. Vad är apartheid
V 49
Må Gör I-U landsuppgiften, se v 48
V 48
Må Pluggtid till provet i morgon med Andreas och Sara
Färdigpluggat ... börja på Onsdagens I-U landsuppgift, se här
under på Onsdag.
Ti Läxprov antikens Grekland + skicka in de arbeten som du gjort
till niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se Går det ej att skicka in Gamis mm
så airdroppar du dem v 49
On I-Ulandsuppgift
1. Gör en kartboksuppgift. Uppgiften ligger på katedern i sal
Medusa.
2. Registrera dig på länken mot alla odds här och spela
spelet. MÅSTE GÅ VIA PUFFIN
3. Se de 5 filmklippen på länken här och skriv ned vad de
handlar om.
4. Följ länken här och berätta lite om vad de säger i ljusets
mödrar, fattigdomscirkeln, en demografisk mardröm samt
skola eller bröllop.
V 46/47
Inlämning av allt Greklandsarbete 27/11 :-)
Ett härligt kunskapstest 26/11 :-)
Måndag/Tisdag/Onsdag
Ett härligt kunskapstest 26/11 :-)
Måndag/Tisdag/Onsdag
Gör klart
1.Fördjupningsuppgiften om Grekland
V 45
* Greklandshäftet
* Din fördjupningsuppgift
* Gör 3 st Tellagami
Hur funkar Tellagami se länk här
Uppgift GAMI
Du kan spela in 30 sekunder åt gången, dina inspelningsklipp får du spara i kamerarullen sedan till iMovie där du kan klippa ihop dem så att det blir en längre film.
V 44 Höstlov
V 43
Niclas ledig vikarie må,ti,onSe en film som behandlar det centrala innehållet i religion;
Hur olika livsfrågor tex meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet behandlas i populärkulturen.
Gör filmfrågorna som vikarien har.
Skulle du bli klar gör din fördjupning om Grekland.
Varför 7c läser om Grekland? Se länk nedan
v 42
Må/ti
Se klart filmerna och gör klart häftet du började med förra veckan.
Klar. Välj en fördjupningsuppgift om Antikens Grekland. Uppgifterna ligger på katedern i sal Afrodite.
On se klart filmen
v 41
Måndag Redovisa din text och film för Sara/Niclas
Tisd/Onsd Jobba med Antikens grekland.
Uppgifterna finns i sal Afrodite
Länkar till filmerna du skall se
Film 1, scrolla ner till Greklandsfilmen
Film 2
Film 3
Film 4
Film 5, vad är demokrati
Film 6
V 40
Bli klar med dina 2 religions uppgifter. Maila in det du gjort.
Tid i skolan måndag, ej klar = LÄXA :-)
Må
Egen bra text om DIN RELIGION i book creator. Se vecka 39/38
Egen bra 3minuters film om DIN RELIGION 3 i puppet pals2 .
Klar och lämnat in uppgifterna.
Se film om vad vi skall jobba med nästa vecka,
filmlänk, scrolla ned till filmen om Antikens Grekland
Läs sid 26-38 i SOS2
Ti
Enskild uppgift. Gör den mha Google
On
Skoljogg
v39
7c fortsätter att jobba med religion.
* Välj en religion av Judendom, Hinduism, Buddhism eller Islam.
* Läs i boken + Googla och hitta svar till frågorna som finns här nedan under v 38.
* Sammanställ egen fakta om religionen på paddan i book creator .
* Gör en liten serie i puppet pals2 om din religion. Ladda hem appen Puppet Pals2.
Det står bra på appen hur du skall göra ...
v 38 Årtalsuppgift samt Religion i Book Creator
Ladda appar.
Världskoll
Book creator FREE länk till hur appen funkar se här
Religionsuppgift
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit, vilka är världsreligionerna
Grundare – vem, var, är, hur?
v 37 Planeten klart sen tidslinje
Göra en tidslinje i programmet Tiki-Toki.
När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.
* Välj en religion av Judendom, Hinduism, Buddhism eller Islam.
* Läs i boken + Googla och hitta svar till frågorna som finns här nedan under v 38.
* Sammanställ egen fakta om religionen på paddan i book creator .
* Gör en liten serie i puppet pals2 om din religion. Ladda hem appen Puppet Pals2.
Det står bra på appen hur du skall göra ...
v 38 Årtalsuppgift samt Religion i Book Creator
Ladda appar.
Världskoll
Book creator FREE länk till hur appen funkar se här
Årtalsuppgift Uppgift
Du skall
1. Skriva en förklarande text om några ämne från tidningssidan du fått.
Läs igenom tidningssidan/leta på google och samla mer fakta,
skriv därefter en egen förklarande text.
Kanske passar dessa frågor att utgå ifrån.
Vad har hänt?
Var?
När?
Vilka var inblandade?
Varför hände det/orsaker?
Vilka konsekvenser fick det/hur påverkade det framtiden?
Vilka källor finns?
2. Utifrån din egen text skall du sedan skriva ett blogginlägg ...dvs du skall lossas att du var på plats då det hände och att du då skrev ett inlägg på en skolblogg och berättade om det som hänt..... från wikipedia kan du låna bilder och från youtube filmklipp
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit, vilka är världsreligionerna
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Ok länk till fakta om världsreligionerna se här
v 37 Planeten klart sen tidslinje
Göra en tidslinje i programmet Tiki-Toki.
Välj ämne från stencilen centralt innehåll historia åk 7-9,
(stencilen finns på skrivbordet sal Medusa)
Förklara ämnet i text, bild, filmklipp på tidslinjen.
När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.
V 36 Ti, On
Jobba med Geografiuppgifter till sidan planeten
Länkar till sidorna du jobbar med
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/infact/ planetenstartsida.4.750e225412568041f288000536.html
http://www.klimatsmart.se/
För att lösa uppgiften måste du ladda hem appen Puffin (free)
Uppgiften är här
OBS På sista sidan i frågehäftet skall du börja kolla på cirkeln JORD EJ HELHETEN
v 35 v 36 Må)
7c jobbar med uppg 1 och 2 här nedan.
7c lär sig och jobbar med målen.
Vad är statistik?
Statistiska källor, vad bör man se upp med?
Syftet med statistik?
Göra en egen liten statistisk undersökning.
Analysera bloggar/vloggar som samtidsfenomen.
Klimatförändringar och dess konsekvenser, Förnybar energi/alternativa drivmedel,
Mediernas roll, möjlighet/risker med internet
Söka information och värdera dess relevans.
7c jobbar med uppg 1 och 2 här nedan.
7c lär sig och jobbar med målen.
Vad är statistik?
Statistiska källor, vad bör man se upp med?
Syftet med statistik?
Göra en egen liten statistisk undersökning.
Analysera bloggar/vloggar som samtidsfenomen.
Klimatförändringar och dess konsekvenser, Förnybar energi/alternativa drivmedel,
Mediernas roll, möjlighet/risker med internet
Söka information och värdera dess relevans.
STARTUPPGIFT 1
Uppgifter
- Gå till Gekås parkering.
- Skriv upp registreringsnumret på 40 slumpvis valda bilar.
- Kolla upp bilarna på länken nedan och ta reda på vad de har för drivmedel dvs bensin, etanol, diesel, gas, el
- https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
- Gör ett diagram över dina resultat i ipad eller på papper … se exemplet i klassrummet
- Hur påverkar bensin, etanol, diesel, gas och el miljön. Vad är bra dåligt med dessa drivmedel. VÄLJ 2 att förklara.
- Kolla upp de senaste miljöbilarna Twizy, P-Nut och EN-V. Vilken hade du köp, vad är bra med dessa bilar.
STARTUPPGIFT 2
Recensera Bloggar/vloggar/Youtube1. Vilka är de 5 mest populära/besökta bloggarna och vloggarna i Sverige?
(av personer, alltså ej Aftonbladet)
2. Läs igenom 3 st noga och recensera dem typ som om du läst en bok.
Vad skriver de om, vad fotar de, vad berättar de..... vad tycker du är de intressant/roligt/kasst ...
motivera varför du tycker som du gör.
Varför tror du att just dessa bloggar får så många ”tittare”?
3. Jämför de 3 bloggar/vloggar du läst. Vilka likheter skillnader hittar du?
4.Vilka 3 svenskar har mest youtube ”tittare/besökare/följare”.
Kolla igenom en av dem. Varför är denna populärare än andra ”youtubare”
inom samma ”ämne”. Alltså är så bra med denna sida att den får så många
följare.
5. Ha med dina källor .... dvs vilka google sidor du använt för att få fram mest besökta
Hur gör du då.
Sök helt enkelt på Google typ;
vilka är Sveriges mest populära bloggar ......(vloggar)
vilka är Sveriges mest lästa bloggar
10 bästa bloggarna i Sverige
mest besökta
Sveriges största youtubekanaler
...................................................................................................................................................................
OLD STUFF
v 18/19/20
Börja spela in ditt lag och rätt begrepp på paddan.Plugga till läxprovet i lag och rätt 17/5.
Gör klart uppgifterna i tummen upp.
(sid 33-37, 21-29,14-16, 20-25)
Centralt innehållet för lag och rätt.
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra.
Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Begrepp att jobba med.
Normer,regler, lagar, brott, synlig/dold brottslighet, påföljd, kriminalvård, varför blir man brottsling.
Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Begrepp att jobba med.
Normer,regler, lagar, brott, synlig/dold brottslighet, påföljd, kriminalvård, varför blir man brottsling.
V 11-14 Lag och Rätt
Vi börjar att jobba med lag och rätt
TESTFILM ;-)
TESTFILM ;-)
v 9/10 Religion
Repetition av världsreligionerna.
Lite film + arbetsuppgifter + läxprov
Lära sig.
Vad är livsfrågor, myt, rit, religion, världsreligionernas utbredning samt basfakta om deras grundare, "helig bok", lokal, regler, svar på meningen med livet,
Läxprov på orden här ovanför kommer efter PÅSK :-)
3 Kartor från Wikipedia.
Visar var i världen världsreligionerna finns
Denna karta skall visa i vilka länder folket är mest religiösa/hur stor betydelse religionen har i olika länder.
Kartan visar Andel icke-troende individer i världen. Mörkare = större andel icke-troende. Grått = data saknas.
Läxprov på orden här ovanför kommer efter PÅSK :-)
3 Kartor från Wikipedia.
Visar var i världen världsreligionerna finns
Denna karta skall visa i vilka länder folket är mest religiösa/hur stor betydelse religionen har i olika länder.
Kartan visar Andel icke-troende individer i världen. Mörkare = större andel icke-troende. Grått = data saknas.
V 8
1. Gör uppgiften Vad har du lärt dig idag, maila till niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se2. Lär dig hur du gör en enkätundersökning.
Gå in på länken nedan och lyssna hur man gör, försök att göra en egen undersökning och maila
den till mig och några i klassen som får svara på din undersökning.
Du gör nu bara ett test så frågorna denna gång är ej så noga... ta något om melodifestivalen ...sport
...skolämne ...
Du skall senare få en uppgift där du skall göra en riktig enkätundersökning men nu lär du dig först
hur man gör.
Maila den till mig i First Class niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se
Hur du gör, se här nedan
http://www.multimedia.skolverket.se/Trekvarten/Publicera/Enkater-online/Film---enkater-online/
V 47-49
RELIGIONS
UPPGIFT 7C
(alla
uppgifter finns i 2 varianter, jämför med mattebokens uppgifter i
rött/blått = so inringat = blått)
v 47 en lektion annars elevens val
v 48 3 lektioner
v 49 2 lektioner. Läxprov Fredag 7/12
-
Förklara
begreppen = So glosorna.
-
Välj
en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den... vad tror de på?
-
Gör
en quizz om din ”religion”. Förslag på sidor att göra
frågesporter på.
http://www.royalquiz.se/member_quiz/introduction/
http://www.vetgirig.nu
http://www.purposegames.com/create
-
Hur
vill du redovisa.
Vanligt
prov, radiprogram, film, keynote, muntligt, pjäs …. ;-)
V 47-49
RELIGIONS UPPGIFT 7C
v 47 en lektion annars elevens val
v 48 3 lektioner
v 49 2 lektioner. Läxprov Fredag 7/12
Förklara
begreppen = So glosorna.
Välj
en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den... vad tror de på?
Gör
en quizz om din ”religion”. Förslag på sidor att göra
frågesporter på.
http://www.royalquiz.se/member_quiz/introduction/http://www.vetgirig.nu
http://www.purposegames.com/create
Hur
vill du redovisa.
Vanligt
prov, radiprogram, film, keynote, muntligt, pjäs …. ;-)
BEGREPP
ATT FÖRKLARA
Religion,
Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.
Ok länkar att söka fakta om din sekt/världsreligion.
http://www.religion.nu/
http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter
Välj
en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon
rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age,
Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna,
Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom,
Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom
ATT
TA REDA PÅ OM DIN SEKT.
Välj ut några frågor till att börja med. (X obligatorisk)
Grundare
– vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal
– hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig
dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga
skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning
och utövare – var i världen finns religionen och i vilken
omfattning
Gud/gudar
– vem är Gud, hurdan är han
Viktiga
regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man
göra/får inte göra?
Mål
med livet – vad händer när man dör?
Symboler
– vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga
platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
X
Varför
tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X
Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.
V 45
Ti/On
2. Gör klart presidentfrågorna, se v 42-43.
3. Lyssna på några nyhetsinslag om Valet i Usa från länkarna nedan eller sök bättre lyssnarlänkar själv.
När du lyssnat skriv ned och förklara vad det är du lyssnat på. Ta hjälp av journalistfrågorna
Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?
Länkar
http://www.svtplay.se/sok?q=valet+i+usa+&tab=clips&sida=2
http://bloggar.aftonbladet.se/usavalet2012/
Länkar
http://www.svtplay.se/sok?q=valet+i+usa+&tab=clips&sida=2
http://bloggar.aftonbladet.se/usavalet2012/
To Läxprov på frågorna
Vem upptäckte Usa?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
Varför kom folk/flyttade till Usa "förr"?
Varför flyr/flyttar folk i världen idag?
Hur blev Usa Usa ... vad menas med amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?
V 42-43 President valet i Usa
Uppgifter USA VALET
- Vad menas med The Winner takes it all?
- Vad är swing states och varför är de så viktiga?
3. Kolla runt på nyheterna på sidan nedan. Välj ut en nyhet. Läs och förklara den.
Ta hjälp av frågorna Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?
4. Vad är demokrati?
5. Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha google youtube mm.
Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför?
Något snaskigt skvaller??
Något snaskigt skvaller??
6. Försök att skriva lite om de 2 partierna i USA dvs
Demokratiska partiet (Obamas) och Republikanska partiet (Romneys).
Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?
V 41
Tisd/Onsd/Torsd.
Gör klart frågorna till läroboken samt din egen fördjupning om något i Usa;s historia.
Torsdag skicka in dina svar/arbete för rättning.
V 40
Lägg ditt Geografiarbete om en delstat i Usa på din Blogg.
2. Gör frågorna till läroboken.
3. Gör din egna historieundersökning, förslag HJÄLP hur du skall göra, se mall på Katedern
V 39
Lägg ditt Geografiarbete om en delstat i Usa på din Blogg.
Nu går vi över till att jobba med Usa;s historia.
Mha av film KeyNote förklaringar och eget arbete kommer du att lära dig om bla.
V 36-38
Inlämning to 20/9
Höstens stora ”världshändelse”
är presidentval i Usa, den 6;e November.
Barak Obama utmanas av Mitt Romney.
Vi kommer att arbeta lite med Usa inom
So.
Vi börjar med Geografi.
Din uppgift är att beskriva en av
Usa,s 50 delstater :-)
Geografi.
Presentera
en delstat och jämför den med Ullared.
Redovisa
delar av arbetet med hjälp av quicktime time player skärminspelning.
Du
berättar till lite bilder, kartor street view om delstaten
1.Börja med att kolla i kartboken på s 70, här finns alla delstater.
Välj en du vill jobba med.
Kolla i kartboken70-74 och beskriv
befolkning,höjd, årsnedebörd, temperatur, klimat, jordmån,
organisk/oorganisk produktion ….. jämför med Halland.
2.
Fortsätt
att beskriva hur din delstat är mha Google.
Förslag
på frågor.
Varför
just det delstats namnet,
När/hur
blev det en delstat
Geografisk
beskrivning = klimat, odlar, berg, sten, sjöar osv
Var
bor folk i delstaten/varför där?
Fattiga/rika
i delstaten?
Energi
= kärnkraft/kol/olja??
Maträtter
Djur
Industri
och annan tillverkning
Flagga
Tv
program
Sevärdheter/känt
för. Kolla street view
Straff/lag
och rätt
Se
Google Maps streetview
QUICK
TIME
V 34-35
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar